Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Flödesoptimerad depådrift

Diarienummer
Koordinator Scania CV AB
Bidrag från Vinnova 1 384 875 kronor
Projektets löptid oktober 2023 - november 2024
Status Avslutat
Utlysning Accelerate Swedish partnership - FFI

Viktiga resultat som projektet gav

Ja, de uppsatta målen för projektet uppfylldes. Projektet gav oss ökad insikt i teknologin för automatiserade tunga fordon och de möjligheter som finns inom området. Det kommer att tjäna som beslutsunderlag för eventuell fortsatta samarbeten kring denna teknologi. Vi fick även insikt om att detta system med fördel kan samexistera med fullt autonoma fordon.

Långsiktiga effekter som förväntas

Lidars i infrastrukturen skapar möjligheter för alla typer av fordon, autonoma eller ej. Således kan denna teknologi tillämpas oavsett hur den autonoma strategin ser ut hos fordonstillverkare och operatörer. Fördelarna är störst i avgränsade utrymmen, såsom exempelvis bussdepåer, som kan optimeras efter kundernas behov och förutsättningar. Det innebär minskade kostnader i form av att förare frigörs, minskade skador på fordon och infrastruktur samt optimering av logistikflöden.

Upplägg och genomförande

En fjärrstyrd Scaniabuss togs fram och anpassades till Unikies Marshalling System för testkörning i en uppbyggd testdepå för bussar. Unikies HIL system användes för testning så att vi inte behövde bygga upp fysiska sensorer under testfasen. Detta var en succéfaktor eftersom vi kunde testa lösningen digitalt mot den slutliga miljön. Vi hade utmaningar med bussens styrning i låga hastigheter, vilket försenade projektet. Utöver det gick aktiviteterna bra och samarbetet med Unikie var utmärkt.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 januari 2025

Diarienummer 2023-03365