Flödesoptimerad depådrift
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 1 384 875 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - november 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Viktiga resultat som projektet gav
Ja, de uppsatta målen för projektet uppfylldes. Projektet gav oss ökad insikt i teknologin för automatiserade tunga fordon och de möjligheter som finns inom området. Det kommer att tjäna som beslutsunderlag för eventuell fortsatta samarbeten kring denna teknologi. Vi fick även insikt om att detta system med fördel kan samexistera med fullt autonoma fordon.
Långsiktiga effekter som förväntas
Lidars i infrastrukturen skapar möjligheter för alla typer av fordon, autonoma eller ej. Således kan denna teknologi tillämpas oavsett hur den autonoma strategin ser ut hos fordonstillverkare och operatörer. Fördelarna är störst i avgränsade utrymmen, såsom exempelvis bussdepåer, som kan optimeras efter kundernas behov och förutsättningar. Det innebär minskade kostnader i form av att förare frigörs, minskade skador på fordon och infrastruktur samt optimering av logistikflöden.
Upplägg och genomförande
En fjärrstyrd Scaniabuss togs fram och anpassades till Unikies Marshalling System för testkörning i en uppbyggd testdepå för bussar. Unikies HIL system användes för testning så att vi inte behövde bygga upp fysiska sensorer under testfasen. Detta var en succéfaktor eftersom vi kunde testa lösningen digitalt mot den slutliga miljön. Vi hade utmaningar med bussens styrning i låga hastigheter, vilket försenade projektet. Utöver det gick aktiviteterna bra och samarbetet med Unikie var utmärkt.