Fjärroperation av fartyg - anpassning av regelverk för introduktion i svensk sjöfart
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | april 2025 - april 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Reglering och banbrytande teknik - utlysningsnivå |
Ansökningsomgång | Regler och styrmedel för banbrytande teknik |
Syfte och mål
Projektet syftar till att undersöka fjärroperation inom sjöfart samt AI-aktens krav på mänsklig kontroll i förhållande till fjärroperation utifrån ett regelperspektiv. Målsättningen är att utveckla rekommendationer för de anpassningar som behöver vidtas i svenska regelverk för att möjliggöra en säker, hållbar och påskyndad introduktion av fjärroperation.
Förväntade effekter och resultat
Projektets resultat kommer att bidra till förståelse för det rättsliga ramverket vid fjärroperation och förutsättningarna för introduktion av konceptet. Det kan bidra till innovation, en säker utveckling av tekniken för fjärroperation samt att fjärroperation kan användas i praktiken. I förlängningen kan det leda till minskad bemanningsbrist samt minskad klimatpåverkan till följd av att en ökad förflyttning från vägtransport till sjötransport möjliggörs.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är uppdelat i fyra arbetspaket: ett är tekniskt, ett är tvärvetenskapligt och två är juridiska. Det första ska skapa förståelse för vilka tekniska lösningar som behöver mötas upp av regelverk. Det andra rör human factors och juridik och ska behandla hur mänsklig kontroll i AI-akten bör tolkas. De juridiska arbetspaketen ska behandla fjärroperation i förhållande till internationell sjöfart samt inlandssjöfart. För förankring och dialog kommer workshop och referensgruppsmöten att hållas.