Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Fjärroperation av fartyg - anpassning av regelverk för introduktion i svensk sjöfart

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid april 2025 - april 2026
Status Pågående
Utlysning Reglering och banbrytande teknik - utlysningsnivå
Ansökningsomgång Regler och styrmedel för banbrytande teknik

Syfte och mål

Projektet syftar till att undersöka fjärroperation inom sjöfart samt AI-aktens krav på mänsklig kontroll i förhållande till fjärroperation utifrån ett regelperspektiv. Målsättningen är att utveckla rekommendationer för de anpassningar som behöver vidtas i svenska regelverk för att möjliggöra en säker, hållbar och påskyndad introduktion av fjärroperation.

Förväntade effekter och resultat

Projektets resultat kommer att bidra till förståelse för det rättsliga ramverket vid fjärroperation och förutsättningarna för introduktion av konceptet. Det kan bidra till innovation, en säker utveckling av tekniken för fjärroperation samt att fjärroperation kan användas i praktiken. I förlängningen kan det leda till minskad bemanningsbrist samt minskad klimatpåverkan till följd av att en ökad förflyttning från vägtransport till sjötransport möjliggörs.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat i fyra arbetspaket: ett är tekniskt, ett är tvärvetenskapligt och två är juridiska. Det första ska skapa förståelse för vilka tekniska lösningar som behöver mötas upp av regelverk. Det andra rör human factors och juridik och ska behandla hur mänsklig kontroll i AI-akten bör tolkas. De juridiska arbetspaketen ska behandla fjärroperation i förhållande till internationell sjöfart samt inlandssjöfart. För förankring och dialog kommer workshop och referensgruppsmöten att hållas.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 maj 2025

Diarienummer 2025-00500