EUREKA Eurostars ICECONTROL E!9075 SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB
Diarienummer | |
Koordinator | SP SVERIGES TEKNISKA FORSKNINGSINSTITUT AB - SP Elektronik, Borås |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2014 - december 2016 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Eurostars – för forskande små och medelstora företag |
Ansökningsomgång | Eurostars medfinansiering 2014-2015 |
Viktiga resultat som projektet gav
ICECONTROL-projektets mål var att utveckla ett system för att prediktera nedisning av kontaktledningar för järnväg, samt att motverka och vid behov ta bort is som bildats. Projektet har med skalförsök visat att expertsystemet kan prediktera risk för nedisning. När systemet bedömer att risk finns genereras en reglerad kortslutningsström vars nivå är anpassad för den aktuella situationen (järnvägens parametrar, aktuellt väder och temperatur på kontaktledningen). Systemet värmer kontaktledningen utan onödiga förluster och med energioptimerad styrning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten från ICECONTROL-projektet visar att den föreslagna metoden fungerar. Nedisning av kontaktledningar orsakar stora kostnader i form av slitage på såväl tåg som kontaktledningar och kan även orsaka nedrivna kontaktledningar. Ett system som förebygger detta kan spara stora summor i minskat slitage och underhåll och även minskade problem med förseningar.
Upplägg och genomförande
ICECONTROL-projektet bestod av SP och de två spanska företagen E2F och Amayuelas. Projektet var upplagt med sju arbetspaket där alla parterna deltog i alla arbetspaket men ansvaret varierade. Projektmöten har huvudsakligen genomförts som telefonmöten kompletterat med fysiska möten vid uppstart samt i samband med skalförsök i lab. Samarbetet har fungerat väl mellan parterna med en tydlig ansvarsfördelning och ett bra informationsutbyte. Projektet har haft tillgång till de kompetenser som behövts för genomförandet, och alla parter kommer att ha fortsatt nytta av resultaten.