ERGODIC: Kombinerade person- och godstransporter i förortstrafik
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f arkitektur och samhällsbyggn |
Bidrag från Vinnova | 4 160 401 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - september 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Driving Urban Transitions - DUT |
Syfte och mål
I detta projekt har vi formulerat följande mål i linje med 15-minutersstadskonceptet: 1. utveckla hållbara affärsmodeller för det föreslagna multimodala systemet; 2. formulera och optimera det operativa systemet för passagerare och gods; 3. utvärdera sociala, samhälleliga, ekonomiska och miljömässiga effekter av det nya systemet; 4. demonstrera konceptet och fördelarna genom ett fältpilotprojekt.
Förväntade effekter och resultat
Projektet kommer att gynna olika användargrupper genom att ersätta privatbilar och därmed bidra till hållbarhet och nettonollutsläpp. Resultaten kommer att ge vägledning och en uppsättning rekommendationer och bästa praxis för implementering och vidare forskning av automatiserade och personliga mobilitetslösningar. De viktigaste långsiktiga effekterna av detta projekt kommer att återspeglas i form av effektivare resor, mer tillgängliga transporter och lägre energiförbrukning. Nyckelresultat kommer att delas genom publikationer, konferensartiklar och workshops.
Planerat upplägg och genomförande
Strukturen har utformats för att passa arbetets omfattning. Eftersom tillämpningarna av modulära fordon är nya, kommer vi först att undersöka affärsmodellen för att säkerställa praktisk och genomföra efterfrågan (WP1). WP2 designar sedan det multimodala transportsystemet för att matcha efterfrågan från WP1. WP3 kommer att ägnas åt att utvärdera systemet ur sociala, hållbara och säkerhetsperspektiv. WP4 demonstrerar konceptet och det designade systemet med ett fältpilotprojekt som kommer att engagera och få råd från alla intressenter.