En gemensam digital assistent för offentlig sektor Etapp 2
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB - AI Sweden |
Bidrag från Vinnova | 3 000 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2024 - december 2025 |
Status | Pågående |
Syfte och mål
Projektet syftar till att vidareutveckla och testa idén med en gemensam digital assistent för offentlig sektor. Fokus för denna etapp ligger på att skala upp och utöka testningen. Målet är att undersöka om medarbetare kan spara tid, öka kvaliteten på sina texter eller känna sig avlastade med hjälp av den. Projektet kommer även att fokusera på utbildning och värdeskapande, datagenerering och insamling, samt juridisk innovation och regelefterlevnad.
Förväntade effekter och resultat
En av de viktigaste resultaten är en utvärdering av potentialen för en gemensam digital assistent att bidra till en mer effektiv och kvalitetsinriktad verksamhet i offentlig sektor. Dessutom kommer projektet att identifiera och dokumentera användningsfall för generativ AI i offentlig sektor, , öka kunskapen och förståelsen för generativ AI och dess möjligheter och begränsningar i offentlig sektor, samt utveckla en handbok för ansvarsfull AI-användning i offentlig sektor.
Planerat upplägg och genomförande
Projektledning och koordinering kommer att hanteras av AI Sweden, som även kommer att ansvara för vidareutvecklingen av prototypen och teknisk infrastruktur. Datagenerering och insamling kommer att ske i samarbete med deltagande organisationer, och utbildning och implementeringsstöd kommer att erbjudas till slutanvändare. Projektet kommer även att inkludera en utredning om möjligheter för långsiktig drift och utveckling, samt en utvärdering av projektets resultat och effekter.