ELISE - Elektrisk Lufttransport i Sverige Steg 3
Diarienummer | |
Koordinator | Heart Aerospace AB |
Bidrag från Vinnova | 17 952 526 kronor |
Projektets löptid | maj 2023 - april 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar |
Viktiga resultat som projektet gav
Till stor del uppfylldes målen i projektet. En fullskalig demonstrator av elhybridflygplanet ES-30 designades och byggdes i Göteborg (Heart X1). Flygplanet användes bland annat för att genomföra världens första turnaround-test av ett elflyg av denna storlek, inklusive laddning av batterier med planerad laddningsstandard. Efter projektet kommer flygplanet att flygas. Förutom detta utfördes en analys av skillnader mellan batterier för elbilar och elflyg, vilket inkluderade flera fysiska tester.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas ge en acceleration av elektrifieringen av flyget samt en ökad kompetens för tekniken. Detta inkluderar tillverkning, batteriteknik, laddning, hur elflyg kan integreras på flygplatser samt om mål för turnaroundtider kan hållas. I sin tur kommer detta att kunna bidra till att miljö- och klimatpåverkan från flyget kommer att minska.
Upplägg och genomförande
Projektet delades upp i arbetspaket för flygplansbyggnation, batteritester samt test och demonstration. Flygplanet byggdes hos Heart och rullades ut i september 2024. Samma månad genomfördes turnaroundtest, laddningstest och user experience tillsammans med flygbolag, flygplatsoperatörer och tillverkare. Batteritesterna utfördes i tid och omfattade effektprofiler, vibrationer och EMI. Tidsplanen hölls trots viss omplanering, som var nödvändig på grund av det nya målet att flyga efter projektslut.