Effektiva och robusta elmaskiner och reglersystem för integration i jetmotorer
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 6 500 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2024 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Projektet avser bygga kunskaper om styrning och konstruktion av elsystem som behövs för en ökad elektrifiering av flygmotorer. Det krävs främst en högre effekttäthet och ökad robusthet jämfört med elsystem som används idag inom fordons- och flygindustrin. Projektparterna kommer att tillämpa kunskaper från vägfordonsindustrin samt bygga nya kunskaper för att möta flygindustrins hårda kravspecifikation. Övergripande mål är att skapa förmåga för elektriska drivsystem för en flygmotor, samt utveckla konstruktions- och styrmetoder.
Förväntade effekter och resultat
Detta arbete ger en större nationell förmåga kring elektriska drivsystem inom flygindustrin för civil och militär tillämpning. Projektet avser att leda till följande bestående värde och resultat: - en simuleringsmiljö med representativa förhållanden - en motor/generatorstyrning som fungerar sömlöst från linjär modulation in i full övermodulation av kraftelektroniken - en systemlösning med delsystem bestående av kraftelektronik och elmaskin - ett testlab för test och validering - en systemkonstruktion med en ändamålsenlig elmaskinkonstruktion
Planerat upplägg och genomförande
Den första delen av projektet fokuserar på modulation och styrning av ett elmaskinsystem samt på en kraftelektronisk lösning för redundans och driftsäkerhet. Experimentell verifiering planeras med befintliga elmaskiner och kraftelektronik med egen styrning för att kalibrera utvecklade modeller. Den andra delen fokuserar på systemdesign, konstruktion av elmaskin och minst en last i form av en pumpdrift. Projektet avser att konstruera och simulera en elmaskin med tillhörande styrning som representerar en optimal kombination av prestanda, vikt och redundans.