Edu4Chip: Gemensam utbildning för avancerad chipdesign i Europa
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - DIVISION OF ELECTRONICS AND EMBEDDED SYSTEMS |
Bidrag från Vinnova | 4 509 368 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - september 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Regeringsuppdrag Digital omställning |
Syfte och mål
Chipbristkrisen har visat att varje sektor i moderna digitaliserade länder är baserad på komplex programvara och inbyggda produkter, som i sin kärna drivs av integrerade kretsar. Utöver den chiptillverkningskrisen är en annan kommande utmaning bristen på skickliga chipdesigningenjörer och talanger. Huvudsyftet med Edu4Chip är den gemensamma utvecklingen av nya och förbättringar av befintliga avancerade chipdesignprogram på masternivå, som ger studenter de teoretiska och praktiska färdigheterna för att bli chipdesigners som kommer in på den europeiska arbetsmarknaden.
Förväntade effekter och resultat
Edu4Chip-projektet förbättrar chipdesignkapaciteten i Europa genom att designa och implementera harmoniserade studieprogram vid utmärkta universitet i Europa och öka antalet chipdesignexperter. Programmen är designade för kompatibilitet, vilket förenklar studentutbytet mellan universitet. Projektet kompletteras med moduler för livslångt lärande, öppna för utbildning på jobbet och för anställda vid sidointräde. Starkt samarbete med industriella partners möjliggör utmärkt utbildning och förberedelser för deras anställning på den europeiska arbetsmarknaden.
Planerat upplägg och genomförande
Edu4Chip-projektet samlar 5 akademiska partners (TECHNISCHE UNIVERSITAET MUENCHEN, Tyskland; DANMARKS TEKNISKE UNIVERSITET, Danmark; TAMPEREEN KORKEAKOULUSAATIO SR, Finland; KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN, Sverige; INSTITUT MINES-TELECOM, Frankrike), 1 center för excellens (FRAUNHOFER GESELLSCHAFT ZUR FORDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG EV), och 3 små och medelstora företag (MINRES TECHNOLOGIES GMBH, Tyskland; LODZHIKUARKS OOD, Bulgarien; SYOSIL APS Danmark). I den övergripande planen är målet att inrätta nya och förbättra program vid de fem deltagande lärosätena.