ECSEL 2019 RIA/IA BEYOND5 KTH
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan |
Bidrag från Vinnova | 5 313 827 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | ECSEL |
Viktiga resultat som projektet gav
Ja, projektet uppnådde sina mål. KTH fokuserade på 5G låg-effekt beamforming-basstationer för två scenarier: 1) flygplanshytter och 2) V2X-kommunikation i byggarbetszoner. KTH utvecklade algoritmer för nätverksdesign i mm-vågsnätverk i flygplanshytter. Projektet demonstrerade kombinerad kommunikation och sensing för säkerhet i byggzoner samt högkapacitets, låg-effekt mm-vågsnätverk för flygplanskommunikation, vilket säkerställer robust anslutning och utnyttjar SOI-teknologins energieffektivitet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet bidrar till utvecklingen av energieffektiva och högkapacitetsnätverk för flygplanshytter samt kombinerad kommunikation och sensing för fordon på byggarbetsplatser. Det främjar mm-vågsnätverk, interferenshantering och beamforming-strategier för stabil anslutning. De utvecklade algoritmerna och resursallokeringsteknikerna visar prestanda och fördelar med SOI-teknologi i dessa tillämpningar
Upplägg och genomförande
Projektet följde den planerade strukturen med starkt akademiskt-industriellt samarbete. Det svenska konsortiet, inklusive KTH, fokuserade på 5G låg-effekt beamforming-basstationer och mmWave-nätverk för flygplanshytter och V2X i byggzoner. KTH utvecklade algoritmer för nätverksoptimering och resursallokering. Samarbetet fungerade väl, och tidsplanen hölls. Resultaten visar förbättrade beamforming-strategier och validering av SOI-teknologi för energieffektiv trådlös kommunikation.