Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 8 maj kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 9 maj kl 8:00.

Drömmen utan magnet inom elektromobilitet: en möjlig verklighet

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - KTH Skolan f elektroteknik och datavetenskap
Bidrag från Vinnova 3 000 000 kronor
Projektets löptid september 2023 - maj 2026
Status Pågående
Utlysning Innovationer för hållbar mobilitet
Ansökningsomgång Innovationer för hållbar mobilitet - För en klimatneutral framtid - våren 2023

Syfte och mål

Det finns oro för miljöpåverkan av elfordon. Elektriska maskiner är de mest kritiska komponenterna i ett elfordon. De mest energieffektiva elektriska maskinerna har permanentmagneter med på sällsynta jordartsmetaller - mycket dyra och miljöskadliga, med en instabil leveranskedja. Detta projekt vill ta en djärv riktning mot en högpotential typ av elektrisk maskin, den variabla fas-pol induktionsmaskinen (VPPIM). VPPIM är magnetfria och energieffektiva, men en utvärdering mot elfordonstillämpning behövs. Målet är att konstruera en VPPIM utifrån krav från Volvo Cars.

Förväntade effekter och resultat

Projektet kommer att ge värdefulla insikter om VPPIM-tekniken och dess bidrag till hållbarhet. Vi letar efter verkliga krav för en VPPIM-design, för att belysa dess potential och nackdelar när det gäller energieffektivitet, tillförlitlighet och tillverkning. Vi kommer också att observera effekterna på systemnivå, eftersom VPPIMs kan fungera som små växellådor och därför ändra den mekaniska inställningen. Sammantaget borde vi kunna ge ett definitivt svar på huruvida VPPIM är en verkligt konkurrenskraftig lösning för elektromobilitet.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat i sex arbetspaket AP1 till AP6. AP1 till AP3 är de preliminära paketen som avser projektledning, definition av miljösimulering och krav i verkliga fall. Vi måste försäkra att vi har rätta mujkvarulösningar för att designa en VPPIM. AP4 till AP6 är kärnan i design- och prototyparbetet, inklusive mätningar, med påföljande spridning av resultaten. En postdoktorand kommer att anställas, och kommer att vara på Volvo Cars för utbyte under AP4 (designsimuleringar). Resultaterna ska publiceras i forskningsartiklarna (internationella peer-reviewed tidskrift).

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 december 2024

Diarienummer 2023-01244