Digitala Studiometoder för Affarsinnovation
Diarienummer | |
Koordinator | INTERNATIONELLA HANDELSHÖGSKOLAN I JÖNKÖPING AB |
Bidrag från Vinnova | 1 199 341 kronor |
Projektets löptid | december 2016 - juni 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har utvecklat lösningar för automation och personalisering med syfte att stärka nyhetsmedier. Projektets kärna var att förstå de utmaningar som industrier möter i digitaliseringens kölvatten, samt att öka mottagligheten för lösningar på dessa utmaningar. Projektet tillämpade en så kallad "make-to-learn"-ansats för att länka nya AI-möjligheter med organisatoriska förmågor. Resultaten har gett ökad förståelse för hur företag kan ändra sina affärsmodeller, produkterbjudanden och processer, samt konsekvenserna av AI för anställda, kunder och samhälle.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet Inkluderade både teknisk utveckling och utveckling av nya kunskaper och förmågor. De tekniska framstegen har potential att effektivisera distribution, bredda digital innehållsproduktion, och personanpassa urvalet av de nyheter som presenteras för läsaren. Utvecklingen av kunskaper och förmågor syftar på den effekt som den digitala transformationen har på de anställdas processer, rutiner och färdigheter. Vi argumenterar att industrins digitalisering påverkar yrken och yrkesrutiner som inte överbryggar de nya organisatoriska eller tekniska gränserna.
Upplägg och genomförande
Projektets syfte var att identifiera nya digitala metoder som kunde hjälpa företag att bygga sin digitala innovationskapacitet. Vi samarbetade med företag som var i tidiga stadier av kompetensutveckling inom Artificiell Intelligens. Genom projektspecifika aktiviteter (utveckling av mjukvaruprototyper) kunde deltagarna utveckla AI-förmågor vilka kunde implementeras i nya arbetsprocesser. Projektet visade också att utveckling av teknologiska förmågor kan ske genom tjänsteförvärv, samverkan mellan industri och akademi, eller intern kompetensutveckling.