Digital pedagogik och kompetensutveckling för industri (DPK-i)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 4 350 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - april 2023 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har identifierat och i liten skala testat ett antal nycklar för att jobba med lärande i arbetslivet generellt, med extra tonvikt på produktionspersonal i tillverkande industri och med ett undersökande fokus på digital skalbarhet. Förstudien kan genom en akademisk forskningsöversikt och egen tillämpad forskning påvisa att inkludering av alla som ska lära sig redan på stadierna design och vilka framtidsbehov som driver lärande - är helt avgörande. Motivation för detta behöver skapas innan man börjar planera kurser med specifikt innehåll, något som ofta brister idag.
Långsiktiga effekter som förväntas
Våra resultat visar att alla som vill initiera eller skapa utbildning, lärande, insatser för kompetensutveckling, behöver ta sig an designen av denna med den som ska lära sig i fokus. Innehåll till ton, tilltal, pedagogik och format behöver för att ge effekt utgå från den som ska lära sig. Motivation byggs genom inkludering av alla som på en arbetsplats behöver kompetensutveckling och särskilt inom industrin betyder det är fokusskifte från instruktörsfokus till processen lärande. Vägs detta in i design av arbetsplatslärande finns goda förutsättningar för skalning av sådant.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts enligt designmetodik och varit uppdelat i olika delprojekt, där DP 2 i samarbete med Encell/JU genom såväl akademisk som tillämpad forskning och undersökning har tagit reda på effektfull metodik, pedagogik, incitamentsstruktur och lärandedesign för allt arbetsplatslärande, men med fokus på produktionspersonal. DP3 har i tre mindre tester/studier utifrån olika teoretiska ramverk och mål, studerat förutsättningar för produktionspersonal kring befintligt innehåll och behov av guidning. Genomförandet har motsvarat förstudienivå.