Digital marknadsplats för person- och godstransporter i storstad och glesbygd
Diarienummer | |
Koordinator | HEROES OF BRAND AND BUSINESS INNOVATION AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2018 - januari 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi har *skapat ett konsortium, säkerställt att stort intresse för innovationen finns i kommuner och inom industrin *verifierat våra hypoteser och påbörjat arbetet med en labbplattform *provtryckt idén, bedrivit opinionsarbete och upprättat en webbsida. *identifierat att lösningen kan hantera självkörande fordon *kunnat konstatera att vår institutionella uppfinning har mycket stor potential att kunna användas för en omställning av lokala och regionala transportsystem i global skala och att geopolitiskt stärka Sverige och Europa i relation till USA och Kina, en världsnyhet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekterna beror på i vilken omfattning lösningen implementeras. Fullt ut införd kan effekten bli oerhört stor som dramatiskt minskad klimatpåverkan, ingen allvarlig köbildning och ökad rättvisa inom transportsektorn. I glesbygd kan servicenivån höjas och i tätare befolkade områden, där alternativa färdsätt finns tillgängliga, kan rättvisa skapas genom varierande prissättning på användningen av väg i stället för bensinskatter.
Upplägg och genomförande
Arbetet har genomförts genom återkommande workshops med projektgruppen och kontakter med potentiella dataleverantörer intressenter och finansiärer. Analyser har genomförts av datatillgången i region Norrbotten, relationen mellan kostnad och köbildning samt av internationellt ledande projekt med ambitionen att med dataanalytiska medel hantera transportsektorns växande utmaningar.