Digital innovation till små aktörer inom kultur och besöksnäringen
Diarienummer | |
Koordinator | Do-Fi AB |
Bidrag från Vinnova | 828 800 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att ge små aktörer inom besöksnäringen nya möjligheter att visa upp sina besöksmål och nå nya målgrupper i nivå med större museer i en tid med ändrade resvanor. Målet var göra detta genom avancerade digitala verktyg(AR, kiosker och 360-bilder) och på ett sätt som är både enkelt och tillgängligt även för de med liten teknikvana och begränsad budget. Detta finns nu i deltagande verksamheter och vi har inlett arbetet med att sprida det till nya aktörer runt om i landet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekten av vårt arbete har blivit att deltagarna har lyckats producera nya typer av utställningar, på ett överkomligt och med ett enkelt arbetssätt, trots relativt låg teknikvana.Projektet har resulterat i nya metoder kring iterativa workshops-format, där vi kan ha dialog med aktörerna för att utveckla verksamheterna och med de nya flexibla verktygen så skapar det värde både för besökare och för aktörerna. Detta vill vi bygga vidare på när vi träffar nya aktörer på andra platser.
Upplägg och genomförande
Tre större workshops genomfördes med tre medlemsföreningar från Skånes Hembygdsförbund. Teman för dessa workshops var (i) teknik-orientering och dialog, (ii) co-design och utbildning samt (iii) utvärdering och framtidsinspiration. Projektgruppens arbete har däremellan varvats med teknikutveckling, design och testning på plats hos aktörerna, som gjort att de kunnat lära sig och skapa skräddarsydda och platsanpassade varianter av de digitala verktygen.