Digga - Hemnet för kultur: infrastruktur som stärker kultursektorns konkurrenskraft
| Diarienummer | |
| Koordinator | Digga Sverige AB |
| Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
| Projektets löptid | november 2025 - maj 2026 |
| Status | Pågående |
| Utlysning | Innovativa Startups |
| Ansökningsomgång | Innovativa Startups 2025 |
Syfte och mål
Digga är Sveriges största plattform för kultur med +14000 konserter, teater m.m. Vår ambition är att bli ”Hemnet för kultur” – något ingen lyckats med än – för att stärka kultursektorns konkurrenskraft, skapa fler kulturmöten och göra det enklare för publiken att hitta upplevelser de älskar. Syftet med projektet är att ta Digga från fungerande prototyp till kommersiell plattform genom att integrera ytterligare kulturaktörer, trippla antalet användare och etablera fler betalande kunder.
Förväntade effekter och resultat
Med stöd från Vinnova kan vi integrera ytterligare 5 ledande kulturinstitutioner i Stockholm, Göteborg och Malmö samt bredda vår räckvidd. Vi siktar på att öka antalet användare till minst 3 000 från dagens drygt 1000 st, och att en fjärdedel återkommer varje månad genom att skapa vana och inspirera till nya kulturupplevelser. Vi ska också visa kommersiell bärkraft genom att etablera minst 10 betalande arrangörer på Digga.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet består av tre arbetsströmmar. 1) Skapa en kritisk massa av kulturinstitutioner. Det går ut på att etablera kontakt med kulturaktörer och skapa lämplig integration så att evenemangen kommer in på sajten. 2) Skapa en kritisk massa av besökare och användare genom att fortsätta nå ut i sociala medier, annonsering, medialt och olika samarbeten. 3) Etablera betalande kunder och validera intäktsmodell. Arbetet går ut på att testa olika betalmodeller i dialog med arrangörer.