Design av Acoustical Vehicle Alerting System for Tunga fordon (DAVAST)
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för Teknisk Mekanik |
Bidrag från Vinnova | 335 977 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - juli 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2023 |
Slutrapport | 2023-02614sv.pdf (pdf, 708 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
För att bedöma trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter har projektet DAVAST undersökt hur väl fordon med elektrisk- respektive förbrännings-motorer hörs vid låga hastigheter vilket det finns få studier om när det kommer till lastbilar. Målet var att undersöka hur väl och på vilka avstånd människor uppfattar att fordon närmar sig samt även förmåga att klassificera ljuden som inspelningar från tunga fordon respektive personbilar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten visar skillnader när lastbilar upptäcks om de drivs av el eller har förbränningsmotor. Det finns stora och signifikanta skillnader när lastbilar upptäcks om de drivs av el eller har förbränningsmotor. De eldrivna lastbilarna detekteras först när de är närmare lyssnaren och i området där föraren inte hinner reagera och stanna lastbilen men lastbilar med förbränningsmotor hörs tidigare utanför säkerhetsmarginalen. Personbilar uppfattas vanligen innanför säkerhetsmarginalen.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomfört inspelningar av olika fordonsljud och ljud från stadsmiljöer. Från inspelningarna har lyssningstester designats och 51 personer har utfört dessa. Lyssningstestet mixar stadsljud och fordonsljud för att skapa realistiska scenarion. Analysen är baserad med avseende på om fordonen upptäcks och klassificeras utanför nödvändigt säkerhetsavstånd dvs längre avstånd än det tar för förare att reagera och bromsa fordonen till stillastående.