Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Design av Acoustical Vehicle Alerting System for Tunga fordon (DAVAST)

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för Teknisk Mekanik
Bidrag från Vinnova 335 977 kronor
Projektets löptid november 2023 - juli 2024
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2023
Slutrapport 2023-02614sv.pdf (pdf, 708 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

För att bedöma trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter har projektet DAVAST undersökt hur väl fordon med elektrisk- respektive förbrännings-motorer hörs vid låga hastigheter vilket det finns få studier om när det kommer till lastbilar. Målet var att undersöka hur väl och på vilka avstånd människor uppfattar att fordon närmar sig samt även förmåga att klassificera ljuden som inspelningar från tunga fordon respektive personbilar.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultaten visar skillnader när lastbilar upptäcks om de drivs av el eller har förbränningsmotor. Det finns stora och signifikanta skillnader när lastbilar upptäcks om de drivs av el eller har förbränningsmotor. De eldrivna lastbilarna detekteras först när de är närmare lyssnaren och i området där föraren inte hinner reagera och stanna lastbilen men lastbilar med förbränningsmotor hörs tidigare utanför säkerhetsmarginalen. Personbilar uppfattas vanligen innanför säkerhetsmarginalen.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomfört inspelningar av olika fordonsljud och ljud från stadsmiljöer. Från inspelningarna har lyssningstester designats och 51 personer har utfört dessa. Lyssningstestet mixar stadsljud och fordonsljud för att skapa realistiska scenarion. Analysen är baserad med avseende på om fordonen upptäcks och klassificeras utanför nödvändigt säkerhetsavstånd dvs längre avstånd än det tar för förare att reagera och bromsa fordonen till stillastående.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 december 2024

Diarienummer 2023-02614