Codarica Spel Studio
Diarienummer | |
Koordinator | Codarica AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2015 - februari 2016 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att testa kartlagda hypoteser kring projektet ´Game Studio´. Hypoteserna vi testade fokuserade på spelmekaniker i en utbildningsmiljö, könsfördelning i en programmeringsapp för barn, språkbarriärer samt även lärares behov av kodningsprodukter i skolan. Dessa lärdomar applicerade för att bygga ´Game Studio´ prototypen, som kom istället att bli en färdig, lanserad app vid namn Coda Game i slutet av projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom en agil testprocess kunde vi fastställa både läroplan och spelmekaniker för Coda Game, och utveckla en produkt som var testad med både barn, föräldrar och lärare. Genom att arbeta nära med skolan och andra utbildningsorganisationer kunde vi skapa oss en helhetsbild om hur grundskolan, både publikt och privat, i Sverige fungerar när det kommer till läromedel inom IT. Dessa insikter skapar vi hypoteser kring och testar även i våra fem största globala marknader, för att ta in mer data kring skolväsendets och dess behov av digitalisering.
Upplägg och genomförande
Under projekttiden hade vi en fokusgrupp med en grundskoleklass varje vecka för att testa funktionaliteten i appen. Vi utförde även djupintervjuer med lärare och skolor som komplement, samt även enkäter med föräldrar. Varje vecka itererade vi och byggde nya funktioner i appen, och denna snabba testprocess gav oss en färdig produkt som vi lanserade på en global marknad, med marknadsföringsfokus på Sverige.