Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SMF ChaseOn: ChaseOn-Next generation reliable vehicle communication V2X

Diarienummer
Koordinator Smarteq Wireless AB
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid augusti 2017 - december 2021
Status Avslutat
Utlysning Kompetenscentrum

Syfte och mål

Samverkande intelligenta transportsystem "Kooperativa intelligenta transportsystem" (C-ITS) är avgörande för nästa steg mot ett säkert, effektivt och grönt transportsystem. En möjliggörare för C-ITS-applikationer är V2V-kommunikation och V2I-kommunikation (V2I), gemensam beskrivning V2X. Projektet har identifiera lämpliga antennstrukturer för V2X, 5G och konstruerat ett sådant antennsystem och integrerat i fordon med tillhörande verifieringar.

Resultat och förväntade effekter

Genom projektet har fördjupade kunskaper inom V2X uppnåtts. Projektet har tagit fram antennkoncept, byggt prototyper och verifierat prestanda i labb samt på komplett bil. Genom projektet har möjligheter öppnats upp som resulterat i nomineringen av ett nytt projekt till bilindustrin samt även framtagning av sk. generella antennlösningar för en bredare marknad. Mätresultat samt samarbetet med RISE har resulterat i ökad förståelse för hur systemprestandan blir beroende på antennplacering på fordon.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts genom granskning av känd teknik och forksningsresultat. Vidare simulering av antennstrukturer i CST microwave studio. Prototyptillverkning av antennstrukturer, uppmätning i labb av return loss, gain, radiation efficiency. Efter iterationer har olika antennplaceringar testas på fordon och resultat från dessa simuleringar på komplett fordon har därefter verifierats på komplett bil i samarbete med RISE samt VCC. Simulerade och uppmätta RF parametrar har används i kanalsimulering i ett verktyg som RISE har tagit fram under projektet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 juli 2022

Diarienummer 2017-03497

Statistik för sidan