Chalmers Innovationskontor - Ansökan om medel för VFT - Validering för Tillämpning
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Innovationskontor |
Bidrag från Vinnova | 21 115 000 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - januari 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Universitets och högskolors strategiska utveckling av samverkan |
Ansökningsomgång | Validering för Tillämpning 2018-2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med VFT är att stödja nyttiggörande av forskning från lärosätena som omfattas av Innovtionskontor Väst* "genom att validera idéer med potential att generera varor/tjänster som bidrar till hållbar tillväxt och samhällsnytta." VFT och de processer som växt fram ihop med den är idag viktiga verktyg vid nyttiggörande av kunskap. Både vad gäller kommersiella och ickekommersiella projekt och med kunskapstillgångar från såväl forskare som från studenter. *) Högskolan i Borås, Chalmers, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Jönköping, Högskolan i Skövde och Högskolan Väst
Långsiktiga effekter som förväntas
I ansökan var önskad effekt "verifierade idéer (marknad, teknik, IP) med en idébärare som har en drivkraft och inre trygghet att driva projektet vidare. Vi vill även säkerställa att avnämare tycker att vi tillhandahåller intressanta och väl genomgångna innovationer med en tydlig potential." Detta har uppfyllts och arbetet har utvecklat de enskilda projekten, hur lärosätena inom Innovationskontor Väst arbetar tillsammans och med övriga lärosäten i Sverige. Vi hade en vision om att validera 80+ projekt om året som nästan uppnåtts vilket vi är nöjda med med tanke på pandemin.
Upplägg och genomförande
Från ansökan: "För att stödja forskare, anställda och studenter att utveckla och validera sina idéer följer vi en övergripande process." Den initiala processen visade sig vara en bra startpunkt som över tid har utvecklats på ett sätt som ökat kvaliteten på samarbetet mellan lärosäten och natruligtvis på valideringarna. Vi diskuterar projekt lokalt så väl som i hela gruppen och det gör att vi kan hitta lösningar utanför det egna lärosätet. Vi har även haft en givande dialog nationellt vid erfarenhetsmöten och vid VFT+ processen.