Cactus - Gamifiering till nästa nivå
Diarienummer | |
Koordinator | Care Of CRM AB |
Bidrag från Vinnova | 1 796 298 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att utveckla framtidens CRM-system baserat på Gamification. Genom att använda grafik och triggers från spelvärlden ville vi få företag att effektivt arbeta med sina kunder, skapa bättre kundrelationer och därmed öka sin försäljning. Målet var att utveckla en grund för gamifiering som på sikt skulle kunna användas för i stort sett vilket system som helst. I projektet skulle en prototyp, genomföra pilot och göra en marknadsundersökning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är gamification som integreras i vår befintliga CRM-lösning. Spel-motorn är helt utvecklad och gamets front end slutförs nu. Lösningen är helt klart för att lansera under början av nästa år. Temat i spelet är ”Savet the planet” med förväntad effekt att öka medvetenhet, kunskap och intresse hos våra kunder för denna fråga samtidigt som det i grunden är ett spel för att trigga användandet av CRM-systemet. Vi som företag stärks av att vi är ett innovativt produktbolag.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes under Corona-panedemin, vilket i sig påverkade vårt företag stort och därmed inriktning på projektet. Idéen är densamma för gamifieringen, men företagets tillväxtplaner har justerats, och därmed planerna kring internationalisering och möjligheten att nå helt nya kundgrupper. Tack vare extern leverantör fick vi tillgång till akademisk forskning och en genväg till utvecklingen av spelets plattform.