Bokmässans digitala innovation
Diarienummer | |
Koordinator | Svenska Mässan Gothia Towers AB |
Bidrag från Vinnova | 950 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2021 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet att stärka Bokmässans digitala utbud och öka attraktiviteten och tillgängligheten för Bokmässan Play uppfylldes med god marginal av projektet. Med hjälp av stödet från Vinnova gjordes 33 förinspelade intervjuer med författare från hela världen i en virtuell studiomiljö, drygt 110 seminarier översattes och textades, och Bokmässan Play utvecklades och stabiliserades. Målet med antalet accesser uppfylldes inte, medan övriga mål nåddes eller överträffades.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den sammantagna effekten av projektet är att Bokmässan går stärkt ur pandemiåren och har breddat plattformen ytterligare. Efter 2021 har Bokmässan Play etablerats som en tjänst för framtiden, där tittare kan ta del av svenska och internationella författarsamtal av hög kvalitet. Bokmässan når nu hela Sverige och utanför. Projektet har möjliggjort för Bokmässan att behålla sin internationella prägel, ökat tillgängligheten genom textning av ett hundratal seminarier och utvecklat Bokmässan Play.
Upplägg och genomförande
Kombinationen av tre14s tekniska kompetens och Bokmässans position och branschrelationer skapade goda förutsättningar för att genomföra en stor mängd digitala intervjuer i virtuell studiomiljö. I samarbete med svenska förlag bokades världskända författare och profilerade svenska journalister. Därutöver valdes ett hundratal seminarier ut för textning till svenska, och tio för översättning till engelska, tyska, spanska, franska och japanska av företaget Plint. Att projektet inte nådde visningsmålen beror sannolikt på en rad faktorer, såsom pris, "digital trötthet" mm.