Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Blyfri-mässings validering för industriell implementering (BRAVO)

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Korrosion
Bidrag från Vinnova 880 000 kronor
Projektets löptid oktober 2024 - juni 2025
Status Pågående
Utlysning Impact Innovation Swedish Metals & Minerals - Programspecifika insatser
Ansökningsomgång Impact Innovation: Genomförbarhetsstudier inom tekniska insatsområden i programmet Metals and Minerals

Viktiga resultat som projektet gav

Den långsiktiga målsättningen är att möjliggöra en hållbar övergång till en blyfri mässingsindustri i Sverige. Projektet har identifierat fyra huvudutmaningar och tagit fram en färdplan för perioden 2025–2032. Färdplanen har stämts av med aktörer i Sverige och Europa och ligger till grund för tre nya projektansökningar samt företagens omställningsarbete. Konsortiet har utökats och samarbetet inom Norden har stärkts för att möta gemensamma utmaningar kring materialegenskaper och hållbarhet.

Långsiktiga effekter som förväntas

BRAVO bidrar till en hållbar övergång till en blyfri cirkulär mässingsindustri i Sverige. VVS-industrin måste erbjuda blyfria produkter senast 2032, vilket ger möjlighet att leda utvecklingen för andra industrier där det idag inte finns tvingande lagstiftning. Projektets färdplan visar hur utfasning av bly kan ske utan ökat klimatavtryck och med behållande av industrins cirkularitet. Sverige kan bli ett nav för blyrening i Europa tack vare lovande teknik med låg energiförbrukning och utan giftiga kemikalier.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes av ett konsortium med 11 parter från hela värdekedjan inom mässingsindustrin inklusive slutanvändare och myndighet samt forskningsinstitut. Genom workshops inom konsortiet med deltagande experter från företag och forskare samt intervjuer med europeiska aktörer identifierades utmaningar och möjligheter. Dessa kompletterades med uppdaterade LCA-beräkningar, materialberäkningar och olika scenarier som resulterade i den slutgiltiga versionen av färdplanen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 september 2025

Diarienummer 2024-02684