Beteenden som möjliggör ökad inlands- och kustsjöfart
Diarienummer | |
Koordinator | SSPA Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 857 323 kronor |
Projektets löptid | mars 2022 - mars 2023 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Utökningsprojektets syfte är att möjliggöra implementering av innovativa logistikkoncept för inlands- och kustsjöfart genom ökad förståelse för potentiella användares beteenden, kultur och värderingar kopplat till inköp av logistiktjänster och byte av transportlösningar. Detta var ett viktigt tillägg till InLog-projektet eftersom det visat sig svårt att attrahera volymer från transportköpare. Projektet beskriver beteenden, kultur och värderingar hos transportköpare som hinder eller möjliggörare genom fallstudier av företag som aktivt arbetar med nationell sjöfart.
Långsiktiga effekter som förväntas
Beteenden och värderingar är svåra att förändra, men projektet bidrar med ökad förståelse kring befintliga beteenden och goda exempel från företag som aktivt arbetar med att använda inlands- och kustsjöfart, vilket kan tillämpas i andra organisationer. Viktiga strukturella, kulturella och kompetensutmaningar lyfts fram för respektive dimension. Utmaningar kopplade till beteenden och värderingar relateras till övriga dimensioner (teknik, produkter och processer; affärsmodeller och upphandling; infrastruktur; och policy och regelverk).
Upplägg och genomförande
Projektet tar en tydlig utgångspunkt i kommersiella aktörers perspektiv. Intervjuer med såväl transportleverantörer som transportköpande företag genomfördes där empiri samlades in om individers, företags samt samhällets kultur, värderingar, beteenden inkl. tillvägagångssätt och strukturer. Empirin analyserades med avseende på transportköpares benägenhet att använda inlands- och kustsjöfart utifrån kulturella och strukturella hinder och möjliggörare samt utifrån hur dimensioner av immateriella tillgångar (mänskligt kapital) påverkar.