Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Beteenden som möjliggör ökad inlands- och kustsjöfart

Diarienummer
Koordinator SSPA Sweden AB
Bidrag från Vinnova 857 323 kronor
Projektets löptid mars 2022 - mars 2023
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Utökningsprojektets syfte är att möjliggöra implementering av innovativa logistikkoncept för inlands- och kustsjöfart genom ökad förståelse för potentiella användares beteenden, kultur och värderingar kopplat till inköp av logistiktjänster och byte av transportlösningar. Detta var ett viktigt tillägg till InLog-projektet eftersom det visat sig svårt att attrahera volymer från transportköpare. Projektet beskriver beteenden, kultur och värderingar hos transportköpare som hinder eller möjliggörare genom fallstudier av företag som aktivt arbetar med nationell sjöfart.

Långsiktiga effekter som förväntas

Beteenden och värderingar är svåra att förändra, men projektet bidrar med ökad förståelse kring befintliga beteenden och goda exempel från företag som aktivt arbetar med att använda inlands- och kustsjöfart, vilket kan tillämpas i andra organisationer. Viktiga strukturella, kulturella och kompetensutmaningar lyfts fram för respektive dimension. Utmaningar kopplade till beteenden och värderingar relateras till övriga dimensioner (teknik, produkter och processer; affärsmodeller och upphandling; infrastruktur; och policy och regelverk).

Upplägg och genomförande

Projektet tar en tydlig utgångspunkt i kommersiella aktörers perspektiv. Intervjuer med såväl transportleverantörer som transportköpande företag genomfördes där empiri samlades in om individers, företags samt samhällets kultur, värderingar, beteenden inkl. tillvägagångssätt och strukturer. Empirin analyserades med avseende på transportköpares benägenhet att använda inlands- och kustsjöfart utifrån kulturella och strukturella hinder och möjliggörare samt utifrån hur dimensioner av immateriella tillgångar (mänskligt kapital) påverkar.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 maj 2023

Diarienummer 2022-00275