Battery Classification for Battery Life Cycle Management
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 853 632 kronor |
Projektets löptid | september 2021 - juli 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Slutrapport | 2021-03295sv.pdf (pdf, 264 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
1.Förbättringar av den befintliga dataloggningsstrategin har föreslagits. 2.Batteriets andrahandstillämpningar tillsammans med krav och kartläggning mot Volvos batteriegenskaper har undersökts. Storleken på andre-livs marknaden har studerats baserat på historisk tillväxt och förutsägelse baserat på nuvarande situation. 3.Olika metoder för batteri RUL-modellering och klassificering utfördes tillsammans med behovet av inbyggda loggade data. 4.Rapport om funktionell arkitektur på hög nivå för batterilivscykelhantering och rekommendationssystem
Långsiktiga effekter som förväntas
Arbetet genomfördes i tre steg inklusive förstudie- och utvärderingsfas avseende dataloggningsstrategi, utveckling av kunskapsbas avseende andrelivsbatteritillämpningar och inledande studie om optimal hantering av batterier. Studien resulterade i rekommendationer och förslag till förbättringar av ombordstrategin för loggning av batteridata, en uppsättning av andrelivstillämpningar som är lämpliga för Volvos batterier och arkitektur samt informations-/signalflödesdiagram för "Battery Life-Cycle Management &Recommender System".
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i 3 arbetspaket. Inledningsvis genomfördes det mesta av arbetet genom virtuella möten och workshops på grund av COVID. Dessutom tog det första arbetspaketet extra tid på grund av oväntade förändringar av projektdeltagare. På grund av dessa problem försenades det övergripande projektet med några månader. På grund av konfidentialitet för fordonsdata användes endast vissa metadata i detta projekt för analys och design. De antaganden som användes för analys i detta projekt kom överens mellan två parter.