AI-drivna innovativa och digitaliserade eftermarknadstjänster för tillverkningsindustrin (AI-Service)
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för Produktionsutveckling |
Bidrag från Vinnova | 975 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - oktober 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering: Systemförändrande insatser |
Ansökningsomgång | Avancerad digitalisering: Systemförändrande insatser, förstudieprojekt 2025 |
Syfte och mål
I takt med att tillverkningsindustrin växer och blir mer diversifierad blir det allt mer komplext att hantera information för eftermarknadstjänster. Dagens informationssystem använder lite intelligens, trots en betydande potential. Projektet syftar därför till att undersöka möjligheten att tillämpa artificiell intelligens (AI) för att effektivisera hantering, kvalitetsarbete och distributionen av reservdels- och serviceinformation inom servicenätverk.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ska utveckla en TRL 3-prototyp av en AI-lösning som effektiviserar arbetet att skapa och säkra högkvalitativ produkt- och reservdelsinformation för service, självservice och reparation, samt ta fram strategier för utfasning av produkter och delar. Den här lösningen kan förbättra effektiviteten, minskar kostnader och avfall samt främjar hållbarhet inom tillverkningssektor, värderad till 117 miljarder USD vilket bidrar till att stärker ledarskap inom AI.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är uppdelat i fem arbetspaket: projektledning, definiering av nuläge, fastställande av tekniska och datamässiga krav för AI-lösningarna, utveckling av en prototyp samt utformning av en strategi för samarbetsprojekt i fas 1–2. KTH kommer att bidra med forskning och projektledning, Signifikant ansvarar för utvecklingen av AI-lösningarna och den associerade partnern, Atlas Copco Air Power, kommer att fungera som projektets slutanvändare.