Aerodynamik i avancerade luftkanaler
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 3 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - september 2023 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
ADA-projektet (aerodynamik I avancerade luftkanaler) koordinerades av GKN Aerospace Sweden och genomfördes i samarbete med KTH. Projektet bestod av två arbetspaket med tekniskt innehåll, WP1 som koordinerades av GKN och WP2 som koordinerades av KTH. Syftet med WP1 var att öka förståelsen för flöde i avancerade, korta, luftkanaler samt att förbättra simuleringsmetoder som används för beräkning av den här typen av flöden. Fokus i WP2 var en undersökning av aktiv och passiv flödeskontroll som kan möjliggöra ännu kortare luftkanaler i framtidens flygmotorer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Samtliga milstolpar uppnåddes i projektet. I WP1 användes olika metoder för att simulera flödet i en kort luftkanal av samma typ som återfinns i flygmotorer. Resultaten jämfördes med experimentell data, och den metod som visade bäst jämförelse tillämpades sedan för att simulera flödet i en luftkanal placerad i en mer motorrealistisk miljö. I WP2 utvärderades passiv och aktiv flödeskontroll. De mest lovande passiva konfigurationerna bestod av ledskenor placerade nära ytterhöljet eller halvvägs mellan rot- och toppsnittet i kanalen. Luftutblås och insug var också mycket lovande.
Upplägg och genomförande
ADA bestod av ett administrativt arbetspaket samt två arbetspaket med tekniskt innehåll. Två milstolpar var kopplade till respektive tekniska arbetspaket. Arbete som bidrog till måluppfyllnad av milstolparna följdes sedan upp på projektmöten och tidsplanen uppdaterades kontinuerligt. Arbetet inom respektive arbetspaket följdes upp av arbetspaketledaren, diskuterades med samarbetspartners, och utfördes av beräkningsingenjörer. Som projektledare har GKN haft den sammanställande rollen av material som tagits fram under projektets gång.