- Start
- Om oss
- Om webbplatsen
- Redaktionellt stöd
- Riktlinjer
-
Vem publicerar vad?
Vem publicerar vad?
Här förtydligar vi roller i processen för vem som publicerar vilket innehåll på vinnova.se.
För att spara tid och höja kvaliteten på vårt innehåll på webbplatsen strävar vi efter att publiceringen sker så nära innehållsproducenten som möjligt. Därför undviker vi att skicka uppgifter som vi kan göra själva vidare till vår funktionsbrevlåda webbredaktor@vinnova.se. Oftast blir det bättre och går snabbare om den som redan är insatt i innehållet publicerar det själv i den mån det är möjligt. Det är det dock inte alltid.
Publiceringar sker av den person som är mest lämpad för det – det vill säga:
- Publicering av enkla korrigeringar som stavfel, faktafel ändringar med mera kan göras av alla på kommunikationsavdelningen som har ett användar-ID i Episerver.
- Publiceringar av utlysningar görs av webbkommunikatör via webbredaktor@vinnova.se.
- Publiceringar av kalendersidor görs av webbkommunikatör eller i undantagsfall av relevant kreativ part som känner att hen kan hantera publiceringen.
- Publiceringar av nyheter sker av den kreativa part som har vana och möjlighet att publicera nyhetssidor. Du som inte är van att hantera nyhetssidor kan kontakta Sara Myrehed eller annan kollega som har möjlighet. Samma sak gäller om din nyhetssida behöver specialfunktioner som du inte behärskar. Då hjälps vi självklart åt.
Det betyder att vi inte överlåter till webbkommunikatör att som tredje part skriva puff- och metatexter, lyfta fram eventuella citat eller fundera ut rubriker, länkningar, puffningar osv. Detta innehåll bygger på förståelse av innehållet och där skribent/kreativ part är den som är insatt, har koll och deltar i våra innehållsmöten. Likaså när det gäller val av bilder och vilken bild som bör vara puffbild. Med detta spar vi tid, undviker misstag och säkerställer kvaliteten. - Publiceringar och omstruktureringar av mikrosajter sker av webbkommunikatör i samråd med kreativ part eller kommunikationspartner – eller av kreativ part om hen känner att det fungerar. Boka gärna in ett möte för mer omfattande publiceringar.
Senast uppdaterad 11 november 2024