Eurostars – en språngbräda till internationell tillväxt för svenska innovationsföretag
Publicerad: 13 november 2025
Eurostars ger innovativa små och medelstora företag möjlighet till finansiering och öppnar dörrar till nya marknader, kunskap och nätverk. Ett exempel är svenska Epishine, som tog sin lösning med organiska, tryckta solceller till den internationella marknaden med hjälp av stöd från programmet.
Eurostars är ett internationellt samarbetsprogram som omfattar över 35 länder – främst i Europa men även länder som Kanada och Sydkorea.
För svenska företag som vill växa internationellt erbjuder Eurostars flera fördelar.
– Det finansiella stödet minskar risken i utvecklingsarbetet, men minst lika viktigt är tillgången till nya marknader, kunskap och nätverk. Projekten genomgår också en omfattande internationell utvärdering som gör att finansiering från Eurostars blir en kvalitetsstämpel gentemot investerare, kunder och potentiella samarbetspartners, säger Kim Silvasti, som arbetar med programmet på Vinnova.
En typisk innovationsresa börjar ofta med en idé som leder till intern utveckling och kanske nationell finansiering för att verifiera eller bygga en första prototyp. När företaget ska ta nästa steg och behöver en internationell partner för att utveckla eller kommersialisera sin lösning kan Eurostars passa.
"Våga tänka internationellt redan från start"
För företag som funderar på att söka i programmet är rådet att börja i god tid.
– Det viktigaste är att våga tänka internationellt redan från start. Lär känna era partners, ha en tydlig väg till marknad och visa vad som är unikt och skalbart i er lösning, säger Kim Silvasti.
Ny teknik med tryckta solceller kunde skalas upp
Varje år får mellan 20 och 30 svenska företag finansiering i nya Eurostars-projekt. Ett exempel är Epishine, ett företag med rötter i forskning vid Linköpings universitet som utvecklat en banbrytande teknik för att omvandla inomhusbelysning till energi för små elektroniska enheter. Genom att använda organiska solceller tryckta på tunna, flexibla plastfilmer ger det ett alternativ till engångsbatterier, med potential att minska både avfall och energiförbrukning.
Tekniken har redan fått kommersiellt genomslag inom bland annat konsumentelektronik, där behovet av självförsörjande sensorer och uppkopplade enheter växer snabbt. Deras lösning finns i produkter i bruk i Europa, Nordamerika och Asien.
Ett avgörande steg i företagets utveckling kom genom ett Eurostars-projekt 2022–2023, som möjliggjorde ett strategiskt partnerskap med det kanadensiska företaget Brilliant Matters – leverantör av specialiserade tryckfärger för solceller. Projektet bidrog till att skala upp produktionen och stärka Epishines leveranskedja. Epishine har idag 40 anställda och har attraherat 25 miljoner euro i privata investeringar.
Faktaruta om Eurostars
Eurostars är del av det Europeiska partnerskapet för innovativa små och medelstora företag. Utlysningar sker två gånger per år och ansökan görs via Eurekas digitala portal. För att kunna söka Eurostars behöver projektet bestå av minst två deltagande länder. Hos stödfunktionen EU SME-support kan små och medelstora företag få kostnadsfri expertrådgivning bland annat om Eurostars.
Frågor?
Kim Silvasti
Tf. Områdesledare Framväxande teknik och företag
Senast uppdaterad 24 november 2025