Volumental: världens första browserbaserade 3D-scanner
Diarienummer | |
Koordinator | Volumental AB |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | april 2013 - maj 2015 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
I början på projektet så hade vi en bred vision: att göra 3D scanning tillgängligt för alla. Under projektets gång, har vi fokuserat denna vision och skapat en mycket tydligare strategi för hur vi ska ta och försvara en stark position i 3D-framtiden. Visionen: varje sak du köper - kläder, accessoarer, personlig träning - är unik till just din kropps form och behov. Med Volumental kan du skapa 3Dmodeller av din kropp, en avatar, så att du kan skapa och skaffa skräddarsydda produkter och tjänster. Vår första marknad för att nå denna vision är 3D scanning av fötter för ortopedi och retail av skor.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har gått mycket bra: vi har både klarat de mål som vi satt upp i ansökan för över ett år sedan, fått bättre fokus, och mycket lovande traction. Vi har fokuserat på ett B2Bsegment och har en strategi för att vinna den och kommande segment. Vi har genom fantastisk PR och 4+ mässor hamnat på den internationella radarn för tech startups och 3D, vilket underlättar för försäljning, investering, och rekrytering. Vi har många fotpilotprojekt, och vet specs för att göra kommersiell rollout med dem (planerar rollout Q4 2014). Vi har tagit in crowdfunding, planerar VC-investering.
Upplägg och genomförande
Projektets planering hjälpte mycket i genomförandet. De kortsiktiga målen per milstolper var specifika/målmedvetna, samtidigt som vi kunde jobba flexibelt. Detta ´lean´ tillvägagångssätt har varit centralt i vår framgång, speciellt Business Model Canvas, o testa våra prototyper och idéer på kunder tidigt. Vi är tacksamma för innovationsekosystemet: STING, Born Global. 3 lärdomar:1. Mer marginaler för försäljning 2. Teamet ska sitta tillsammans, inte distribuerat 3. Ha ännu närmre relationer med partners och kanaler.