Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Virtuella lärmiljöer för grupparbete mellan seende och svårt synskadade elever

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - KTH CSC MID
Bidrag från Vinnova 1 880 999 kronor
Projektets löptid november 2019 - maj 2021
Status Avslutat
Utlysning Digitalisering för bättre hälsa, vård och omsorg

Syfte och mål

I detta projekt undersöks dagens situation för elever med synnedsättning vad gäller grupparbete i skolan. Fokus ligger på särskilt på att stödja ämnen och uppgifter som är särskilt svåra att skapa anpassade läromedel för såsom geografiska kartor samt koordinatsystem och linjära ekvationer i matematik. Målet är att utveckla applikationer för grupparbete med visuell, haptisk samt ljudåterkoppling som möjliggör att elever med synnedsättning kan bidra till grupparbete på ett likvärdigt sätt.

Resultat och förväntade effekter

Resultat visar att grupparbete är en central del i många ämnen idag i enlighet med skolans läroplaner, och nationella prov i olika ämnen har inslag av grupparbete. Resultat visar att elever med synnedsättning inte anser sig ha likvärdiga möjligheter att bidra till grupparbete i skolan idag. Ändrade arbetssätt skulle kunna förbättra denna situation för denna elevgrupp. Två applikationer för grupparbete har utvecklats med visuell, haptisk och ljudåterkoppling som elever i utvärderingar anser har fördelar jämfört med dagens hjälpmedel även om förbättringar också efterfrågades.

Upplägg och genomförande

Djupintervjuer om grupparbete i skolan med elever med synnedsättning, deras seende klasskamrater samt lärare gav en bild av hur grupparbete i skolan fungerar idag samt vilka problem som finns. I en iterativ designprocess utvecklades två applikationer med visuell haptisk och ljudåterkoppling för grupparbete. En för ämnen som involverar geografiska kartor och tillhörande textinformation samt en i matematik, koordinatsystem och linjära ekvationer. Dessa applikationer utvärderades med elever med synnedsättning och seende klasskamrater i grupparbete i skolan.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 maj 2023

Diarienummer 2019-04591

Statistik för sidan