VErifikationsmetoder för Robust Driver Assist System prestanda 2 (VERDAS 2)
Diarienummer | |
Koordinator | AstaZero AB |
Bidrag från Vinnova | 3 945 180 kronor |
Projektets löptid | januari 2025 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2024 |
Syfte och mål
Det övergripande målet är att stödja avsevärt förbättrad trafiksäkerhet för automatiserade fordon genom att utveckla fysiska och virtuella verifieringsmetoder för effektiv utveckling av förarassistanssystem, för att ta hand om en större del av alla olycksscenarier och att säkerhetsfunktionens prestanda ska vara robust i verkliga olycksscenarier. Även om retrospektiva studier av fordon med ADAS visar en minskning av antalet dödade och allvarligt skadade visar det fortfarande på begränsningar.
Förväntade effekter och resultat
Euro NCAP´s robusthetstestmetoder 2026 kommer att förbättra den övergripande prestandan, men det kommer fortfarande att saknas relevanta olycksscenarier. VERDAS 2 kommer att utveckla robusthetstestmetoder för nya scenarier och uppdateringar av befintliga scenarier mot Euro NCAP 2029. Testmetoderna kommer att baseras på djup fältsdataanalys, för att fånga alla mekanismer bakom olyckorna på ett realistiskt sätt. Detta projekt kommer att ha ett specifikt fokus på olycksscenarier med cyklister.
Planerat upplägg och genomförande
AstaZero AB kommer att leda projektet och partners är If Insurance, Folksam, Trafikverket, Volvo Car Corporation, Toyota, Zenseact, Aptiv, Terranet Tech AB och Viscando AB. Projektet kommer att genomföras under januari 2025 - december 2025 och kommer att omfatta Fältdataanalys, Definition av robusthetstestscenarier / Robusthetstestmetoder, Virtuella verifieringsmetoder, Verifiering av robusthetstestmetoder och även Fysiska/Virtuella testprotokoll, allt i dialog med Euro NCAP.