Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Tjänstedesign som verktyg för att samskapa nya vägar till innovation hur Socialstyrelsen i framtid

Diarienummer
Koordinator Socialstyrelsen - Enheten för systemanalys
Bidrag från Vinnova 2 544 000 kronor
Projektets löptid augusti 2017 - december 2019
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet syftade till att främja förmågan till innovation och undanröja hinder för innovation inom socialtjänsten genom ett samarbetsprojekt med syfte att samskapa nya vägar till innovation. Målet var att under projekttiden utforska nya möjliga sätt att stötta socialtjänsten i dessa frågor. Att lära mer om metoden tjänstedesign var också ett mål, för att förstå hur ett nytt förhållningssätt och nya arbetssätt kan användas. Flera andra projekt på Socialstyrelsen prövar nu metoden för att försöka komma närmare användarna, komma in tidigt och kunna bli mer träffsäkra.

Resultat och förväntade effekter

I början av projektet var målet att ta fram en enskild tjänst eller produkt som skulle kunna göra nytta för målgruppen. Efter hand har projektet utvecklats till att handla mer om en större kulturförändring i hur myndigheten ser på målgrupperna och deras upplevelser. Projektet har resulterat i ett koncept på en ny tjänst för stöd kring juridik, men också nya kontaktytor, mer fokus på att främja innovation, att juridiska hinder för innovation diskuterats med olika aktörer och att chefer och medarbetare fått kompetensutveckling inom innovation och tjänstedesign.

Upplägg och genomförande

Arbetet har bedrivits i sex olika faser, för att gå från systemperspektiv till specifik lösning genom att använda systemanalys och tjänstedesign i kombination. Projektet har gjort analyser av dokument, workshops, intervjuer och ”Innovations-labb”. Metoden tjänstedesign utgår från användarnas behov, i det här fallet den personal i kommuner som använder Socialstyrelsens tjänster och produkter. Användarna i kommunen involverades steg för steg i alla faser av projektet. Metoden planeras att förstärkas på myndigheten i framtida verksamhetsutveckling och innovation.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 mars 2020

Diarienummer 2017-02948

Statistik för sidan