Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Stugan

Diarienummer
Koordinator THE GAME TRAIL AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid november 2014 - augusti 2015
Status Avslutat

Syfte och mål

Stugan syftar att hjälpa nya spelutvecklare att hitta sina vägar intill dataspelsbranschen. 23 spelutvecklare från hela världen tillbringade tillsammans 8 veckor i mitten av svenska naturen under sommaren. De bodde där kostnadsfritt och fokuserade på utvecklingen av sina spel. På plats fick to stort stöd av varandra men framförallt hjälp av mentorer, experter från dataspelsbranschen. 2-3 mentorer besökte Stugan varje vecka. En viktig del av projektet var också attskapa mycket media uppmärksamhet runt utvecklarna och deras spel, något som är viktigt för spelutvecklare. Det hjälper dem att få en växande grupp av följare, dvs människor som intresserar sig för och vill spela deras spel.

Resultat och förväntade effekter

Nätverkande: Mentorer - 2-3 mentorer med varierande expertis besökte Stugan varje vecka. Deltagarna - team hjälpte varandra, testade varandras spel, gav feedback.Några effekter: En av deltagare fick jobb hos ett svenskt spelbolag. En av spelutvecklarna flögs in till en internationell konferens i Tyskland.Mediauppmärksamhet:Allaav de stora inom spelpressrapporterade om Stugan.En väldigt stor andelfrån allmänmediauppmärksammade Stugan(Wall Street Journal, Fortune; Svenska medier: SVT, TV4, DN, DI, Sveriges Radio) Uppmärksamhet gavs till teamen, spelen, projektet Stuganoch till Sverige som ett attraktivtlandför spelutveckling. Projektet hade en YouTube-kanal med videor som dokumenterar de8 veckorna. Porjektet anordnade enworkshop för Trafikverket med stor mediauppmärksamhet till vinnande projekt (över 0,5M visningar på Imgur)

Upplägg och genomförande

Projektet vidareutvecklade den första idén, bestämde detaljer (hur många människor, hur länge...) och skapade ett koncept, inklusive enideell accelerator. Ett stort fokus lades på planering. Främst behövdevi hitta finanseriering, lokal, få press uppmärksamhet och hitta deltagare.Enav de centrala lärdomarna är att det härkonceptet i formav en accelerator, (som ligger i mitten av svenska naturen och där deltagarna äger sina spel själva) är ganska unikt och fungerar bra. Det bör inte ändras.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2017

Diarienummer 2014-05799

Statistik för sidan