Principiell design av ett monteringssystem för stängda flygplansstrukturer
Diarienummer | |
Koordinator | Swerea SICOMP AB - Produktionsteknik och Simulering |
Bidrag från Vinnova | 210 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2017 - december 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet ger Flexprop, det deltagande företaget, underlag och kunskap om hur lättviktsfixturer i kolfiberkomposit som idag använda inom fordonsindustrin kan användas för tillverkning av flygplansstrukturer samt vilka fördelar detta ger. Projektet visar att lättviktsfixturer i kolfiberfiberkomposit kan vara uppåt 3 ggr lättare och 5 ggr styvare än de typer av fixturer som idag används vid flygplansmontering. Fixturerna öppnar upp för nya sätt att montera stora strukturer med hjälp av vanliga industrirobotar, något som sällan används görs i flygplansmontering.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har stärkt Flexprops kunskap om hur deras lättviktsfixturer kan användas i flygplansmontering, något de kommer använda för att nå nya kunder inom detta segment. En ny byggprincip har dessutom tagits fram och testats, något som förenklar tillverkningen samtidigt som de motsvarar de svåra tillverkningskrav som ställs inom flyg.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts främst genom analys av dagens flygplanstillverkning och jämfört denna med motsvarande tillverkning inom fordonsindustrin, samt genom analys av tillgängliga produktgeometrier som liknad flygets. Detta sätt att arbeta tar fasta på Flexprops erfarenhet och styrkor, något som är fördelaktigt för att kunna argumentera med en ny typ av kund.