”Nyhetsvärderaren” som ett verktyg för digital källkritik
Diarienummer | |
Koordinator | Vetenskap & Allmänhet Va |
Bidrag från Vinnova | 2 975 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Forskning om källkritik har visat att alla kan luras av vinklade och falska nyheter oavsett om man är barn, tonåring eller professor. Nyhetsvärderaren är ett online-verktyg som lär ut en evidensbaserad metod för källkritik på nätet. Verktyget består av ett självtest som kan användas av vem som helst, och en fördjupningsdel som är utformad för skolor. I fördjupningsdelen arbetar elever i grupp för att granska nyheter från egna flöden, eller en uppsättning nyheter som läraren har valt ut på förhand. Nyhetsvärderaren är gratis att använda för skolor och allmänheten.
Resultat och förväntade effekter
Falska nyheter används av olika aktörer för att sprida rykten och osanningar i frågor som kan vara avgörande för såväl den enskilda individen som hela samhället. Ett aktuellt exempel är coronapandemin, och den medföljande ‘infodemin’ där fakta blandas med felaktiga påståenden och lögner. Nyhetsvärderaren har en vetenskapligt bevisad effekt på användarens källkritiska förmåga. När verktyget används i skolan kan det därför bidra till att höja elevers motståndskraft mot falska nyheter på nätet. Även privatpersoner kan använda verktyget för att förbättra sin källkritiska förmåga.
Upplägg och genomförande
Nyhetsvärderaren är ett forskningsbaserat verktyg för källkritik. I takt med framväxande resultat från projektets vetenskapliga studier har verktyget genomgått stora förändringar under projektets gång. Detta trial-and-error-förfarande har varit framgångsrikt, men har också tagit mycket tid och arbete. Utvecklingen av Nyhetsvärderaren har sedan projektets start 2017 genomförts i nära samarbete med lärare och elever vid svenska skolor. Deras engagemang och stöd har spelat en avgörande roll för projektets framgång.