Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Multimodal Informationsdelning - Fas II

Diarienummer
Koordinator LINDHOLMEN SCIENCE PARK AKTIEBOLAG - CLOSER
Bidrag från Vinnova 1 625 657 kronor
Projektets löptid december 2018 - februari 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektets syfte: Hur kan en effektiv digital infrastruktur ge stöd för effektivare genomförande av industriella försörjningskedjor? Mål för Fas II: -Utifrån framtagen systemarkitektur (Fas I) demonstrera systemtjänst baserad på en semantisk datamodell och länkade data (Internet of Logistics). - Undersöka och analysera möjligheter till ökad precision i informationsflödet genom nya datakällor och integrera i systemtjänst - Vidareutveckla förslag och principer kring förvaltning inklusive datasäkerhet som stöd för en framtida storskalig implementering -Sprida kunskap

Resultat och förväntade effekter

Resultat från demonstration visar på en stor potential i att skapa en bättre insikt i den fysiska operationen av försörjningskedjan. Systemtjänsten skapar en samlad, uppdaterad lägesbild kring var och när aktiviteter sker i försörjningskedjan samt öppnar upp för möjligheter till att ta gemensamma proaktiva beslut som gynnar försörjningskedjans utförande. Föreslagna nyckeltal har till avsikt att spegla förväntade effekter som effektiv informationsförsörjning förväntas ge, dock krävs fortsatt integration av fler aktörer och aktiviteter för att utnyttja dess fulla potential

Upplägg och genomförande

Fas II hare genomförts i samverkan mellan industripartners, offentliga myndigheter och forskningsaktörer med målet att skapa och säkerställa en oberoende och neutral systemtjänst för att dela insikter kring försörjningskedjan. Detta har inneburit att industriellt kunnande och expertis har bidragit med lösningsförslag som har stämts av mot neutrala aktörer i form av RISE och CLOSER. Detta bidrar till en transparent modell för genomförande och som även leder till att resultat sprids till övriga relevanta aktörer inom transport- och logistiksektorn.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juni 2020

Diarienummer 2018-04495

Statistik för sidan