Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Människocentrerad och AI förstärkt säker och smart stadsmiljö - testbädd: Förstudie

Diarienummer
Koordinator Volvo Group Connected Solutions AB
Bidrag från Vinnova 299 500 kronor
Projektets löptid april 2019 - september 2019
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Bygga förståelse for hur interaktion mellan en smart city/arena och dess medborgare/besokare kan åstadkommas och vara engagerande. Hypotesen var att sakerhetspollare med ett fascinerande konstnarligt uttryck etablerar initialt intresse. Med hjälp av AI forstarkt teknologi kan interaktionen kannas meningsfull for användaren vilket gör att han eller hon känner sig mer inkluderad och trygg. Malet med forstudien var att bygga tillrackligt mycket kunskap for att definiera en optimal lösning och satta ihop ett projektforslag.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resulterade i kunskap om vilken typ av anvandargränssnitt som effektivast engagerar besokare och möjliggör tjänsteerbjudanden genom smart infrastruktur. Genom fältstudier, klassificering av användarbehov, verifiering av antaganden och iterativt prototypbyggande och test fann de den optimala losningen. Smarta sakerhetspollare skapar en initial relation med besökare genom att spegla besokares ansiktsuttryck. Därefter kan värdeskapande tjänster erbjudas: exempelvis lokalisering, säkerhet, nödsituationer och unika upplevelser for fans som besöker arenan.

Upplägg och genomförande

Under tre olika uppträdanden pa SAP Center utförde teamet need-finding studier. Douglas Murray, representerande SAP Center och San Jose Sharks hjälpte teamet att förstå NHL event. Parallellt med needfinding aktiviteterna utforskade teamet teknologi för användargränssnitt: bland annat ansiktsigenkänning, AI, olfactory, etc. Under en workshop testade teamet olika losningsforslag och valde vag framåt. Flera olika lösningar testades. Till exempel användning av LED-lampor, projicerade bilder, en 3D-printad modell av en riktig person, en generisk modell av ett huvud.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 29 april 2019

Diarienummer 2019-02476