LIGNOJET - Flygbränslen från lignin
Diarienummer | |
Koordinator | INNVENTIA AB |
Bidrag från Vinnova | 2 050 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2014 - december 2016 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
I LignoJet projektet har man utforskat möjligheterna att producera ligninolja genom kombinerad katalytisk depolymerisation och hydrodeoxygenering. Målet är att ta fram en ligninolja med 10% O-innehåll som är blandbar med fossil olja och kan användas som prekursor för tillverkning av biojetbränsle i raffinaderi. Som råmaterial användes sulfatlignin från svartlut från barrved och eukalyptus som separerats genom ultrafiltrering och utfällning via LignoBoost teknologi. Icke-fraktionerat LignoBoost-lignin användes för jämförelse.
Resultat och förväntade effekter
En oljefraktion på upp till 85% nåddes med 20% syre. En Ni-katalysator valdes. Inga fördelar uppnåddes genom fraktionering. Olja från barrved och eukalyptus hade liknande egenskaper. Konceptet förenklades genom att ta bort fraktioneringssteget. Lignin-oljan är lämplig för t.ex jetbränsle; den är flytande vid rumstemperatur, olöslig i vatten, stabil och lagringsbar och kan blandas med andra oljor utan utfällning. Hydrotreatment förväntas generera blandning med kokpunkt < 300C. Höga inblandningsnivåer väntas möjliga. Produktionskostnaden skattas till 770 ?/t eller 26 ?/GJ.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i fem tekniska arbetspaket (WP) och ett för koordinering. WP1 och 3 har fokuserat på produktion av lignini pilot och demoskala. Det producerade ligninetmed data har använts i WP4 för att producera ligninolja. Data från WP1,3 och 4 har sedan använts med innventias modell över ett brasilianskt massabruk för att ta fram en första konceptuell design och göra en teknoekonomisk utvärdering. Data från WP1-5 har slutligen tillsammans med extern information använts i WP6 för att ta fram en strategi för implementering. Projektet har nått sina mål från ansökan.