LaFloDeS
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics |
Bidrag från Vinnova | 4 350 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med LaFloDeS har varit att förbättra kunskap och metodik för undersökning av ytimperfektioner som steg, springor och ytvågighet samt för aktiv strömningstyrning för flygplansvingar. Målet har varit att få fram metodik för analys av ytnoggrannhet på vingar samt strömningsstyrningskoncept, villa båda kan bidra till förbättrad strömningskvalité och därigenom minskat luftmotstånd och minskad förorening p.g.a. bränsleavgaser. Ökad kunskap och förståelse av ytimperfektioner har nåtts och det finns metodik för både analys av ytnoggrannhet och aktiv strömningstyrning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet i LaFloDeS består av två delar, dels en metodik för analys av ytimperfektioner som kan användas för att analysera vingars geometri för olika flygfall och därigenom ta fram ytnoggrannhetskrav för dessa vingar, dels metodik för att reglera strömningstyrning på ett aktivt sätt för att dämpa fluktuationer i gränsskiktet och därigenom fördröja transition till turbulent strömning. Båda dessa delar förväntas bidra till förbättrad strömningskvalité och därigenom minskat luftmotstånd samt minskad bränsleförbrukning, vilket minskar miljöpåverkan från flyget.
Upplägg och genomförande
Det här projektet är ett samarbete mellan Sverige och Brasilien. På den svenska sidan har projektet letts av Saab med KTH som svensk partner och på den brasilianska sidan har ITA lett arbetet med USP som partner. Projektet har varit indelat i fyra arbetspaket. WP1 för projektledning, WP2 för analys av ytnoggrannhet, WP3 för aktiv strömningstyrning samt WP4 för analys av resultaten i ett verkligt fall. Projektet har också haft KTHs professorsstol på ITA som en viktig del i samarbetet. Doktorander från de båda länderna har besökt varandra och utfört studier och forskning tillsammans.