Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

KUBISK-Kliniskt utbildningsboende (KUB) i Skellefteå kommun

Diarienummer
Koordinator Skellefteå kommun - Skellefteå kommun, Stadshuset
Bidrag från Vinnova 1 413 964 kronor
Projektets löptid november 2017 - december 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

På Skellefteå Lärcentra utbildar vi inte studenter som vanligt. Här får de uppleva kunskap. Vi övar teoretiska och praktiska moment i vård, omsorg. Centralt är bemötande och kommunikation. Vi utvecklar vårt teamarbete genom interprofessionellt lärande och skapar förståelse över professionsgränser. I vår egen pedagogiska verkstad blir vi tryggare i hanteringen av välfärdsteknik och inspireras att vidga våra perspektiv genom intressanta föreläsningar och värmande möten. Efter träning får våra studenter pröva sina nya färdigheter under verksamhetsförlagd utbildning hos oss.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har lagt grunden för hur verksamhetsförlagd utbildning ska bedrivas i framtiden för bästa möjliga kunskapsutveckling bland studenter genom interprofessionellt lärande. Förutsättningar som borgar för gott teamarbete kring individen och ständig kunskapsutveckling har skapats. Då landvinningar som gjorts inom ramen för projektet i framtiden också kan appliceras i befintlig verksamhet och på befintlig personal kommer projektet att ha en väsentligt större nytta än vad projektet från början avsåg.

Upplägg och genomförande

Arbetet har bedrivits i projektform av god styrning av vård- och omsorgs ledningsgrupp med utomordentlig förankring i verksamheten. Ledningsgrupp har definierat leveransobjekt och projektgrupp har själv tagit fram färdplan och fattat operativa beslut efter ramar i plan och budget. Då projektet präglats av tillit har rätt beslut fattats snabbt på rätt nivå. Projektet har genomsyrats av samarbete och skapande tillsammans. I projektgruppen har det funnits representanter från samtliga professioner, studentsamordnare, studenthandledare och pedagog.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 mars 2021

Diarienummer 2017-04821

Statistik för sidan