Interaktion mellan cyklar och motorfordon - vilken roll har infrastrukturdesign och fordonsegenskaper
Diarienummer | |
Koordinator | Ramböll Sverige AB - RAMBÖLL SVERIGE AB, Malmö |
Bidrag från Vinnova | 2 462 500 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2018-02010eng.pdf(pdf, 750 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att undersöka samspelet mellan cyklister och motorfordonsförare i korsningar, samt påverkan av infrastrukturdesign och motorfordonsegenskaper på detta beteende. Målet för projektet var att kvantifiera risksituationer, riskmedvetenhet samt samverkan mellan cyklister och andra fordonsförare. Dessutom ville projektet komma med rekommendationer som kan hjälpa att minska olycksfrekvensen i just korsningar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten bekräftar att cykelinfrastrukturens utformning i korsningar bidrar till hur cyklister och motorfordon interagerar. Detta belyses på flera sätt och utifrån flera olika angreppssätt i projektet. Resultaten ger ett övergripande bidrag till utvecklingen av trafiksäkerhet beträffande samspelet mellan cyklister och motorfordon, konventionella såväl som autonoma, och ger således effekter för "Hänsynsmålet" om ökad trafiksäkerhet.
Upplägg och genomförande
Projektet innehöll litteraturöversikt om cykelinfrastruktur i korsningar, fordonsförares och cyklisters beteende; enkäter för motorfordonsförare och cyklister i olika städer i Sverige; fältobservationer för att undersöka vilka signaler cyklister använder för att tolka avsikten med motorfordon de interagerar med vid korsningar med signal; intervjuer på plats med cyklister för att utforska dess strategi i ett möte med ett motorfordon; och en cykelsimulatorstudie för att undersöka cyklistsers beteende när de närmar sig en korsning och de faktorer som kan påverka deras beslut.