Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Interaktion mellan cyklar och motorfordon - vilken roll har infrastrukturdesign och fordonsegenskaper

Diarienummer
Koordinator Ramböll Sverige AB - RAMBÖLL SVERIGE AB, Malmö
Bidrag från Vinnova 2 462 500 kronor
Projektets löptid juni 2018 - december 2019
Status Avslutat
Slutrapport 2018-02010eng.pdf(pdf, 750 kB) (In English)

Syfte och mål

Syftet med projektet var att undersöka samspelet mellan cyklister och motorfordonsförare i korsningar, samt påverkan av infrastrukturdesign och motorfordonsegenskaper på detta beteende. Målet för projektet var att kvantifiera risksituationer, riskmedvetenhet samt samverkan mellan cyklister och andra fordonsförare. Dessutom ville projektet komma med rekommendationer som kan hjälpa att minska olycksfrekvensen i just korsningar.

Resultat och förväntade effekter

Resultaten bekräftar att cykelinfrastrukturens utformning i korsningar bidrar till hur cyklister och motorfordon interagerar. Detta belyses på flera sätt och utifrån flera olika angreppssätt i projektet. Resultaten ger ett övergripande bidrag till utvecklingen av trafiksäkerhet beträffande samspelet mellan cyklister och motorfordon, konventionella såväl som autonoma, och ger således effekter för "Hänsynsmålet" om ökad trafiksäkerhet.

Upplägg och genomförande

Projektet innehöll litteraturöversikt om cykelinfrastruktur i korsningar, fordonsförares och cyklisters beteende; enkäter för motorfordonsförare och cyklister i olika städer i Sverige; fältobservationer för att undersöka vilka signaler cyklister använder för att tolka avsikten med motorfordon de interagerar med vid korsningar med signal; intervjuer på plats med cyklister för att utforska dess strategi i ett möte med ett motorfordon; och en cykelsimulatorstudie för att undersöka cyklistsers beteende när de närmar sig en korsning och de faktorer som kan påverka deras beslut.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 7 februari 2020

Diarienummer 2018-02010

Statistik för sidan