Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Innovativa strategier för hållbara transporter

Diarienummer
Koordinator Statens väg- och transportforskningsinstitut - VTI Transportekonomi, Stockholm
Bidrag från Vinnova 2 500 000 kronor
Projektets löptid mars 2016 - februari 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

Detta projekt utvecklar och utvärderar smarta lösningar för stadens transportproblem. Det har genererat kunskap som kan ligga till grund för utvecklig och innovation av policy design. Projektet mål har uppfyllts i fråga om samarbete med partner utomlands, vetenskapliga publiceringar och stort genererat intresse från avnämare och andra intressenter (i Sverige och på andra håll) och media. Att vår forskning och kompetens betraktas som relevant och trovärdig visas av våra kontakter med beslutsfattare på alla nivåer och offentliga myndigheter i detta projekt.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har utformat, följa, analysera och utvärdera verkliga implementeringar av en rad innovativa verktyg, politiska åtgärder och strategier som syftar till att uppnå en hållbar, men effektivt transportsystem. Projektet har fokuserat på båda ´teknologi´ i den meningen att innovativa ICT-baserade politik är central; och på ´beteende´ . Projektet har samlat forskargrupper, lokala myndigheter och fallstudier från Amsterdam, Rotterdam, Stockholm, Göteborg och Wien. Detta projekt har genererat kunskap som kan ligga till grund för utvecklig och innovation av policy design.

Upplägg och genomförande

Vi har samarbetat med trafikverket för att utvärdera effekter av höjningen av trängselskatter i Stockholm. Vi har samarbetat med SLL (trafikförvaltningen) för att analysera data från kundnöjdhet. Vi har samarbetat med Stockholms stad angående effekter av miljözoner. Vi har använd resultaten för att rekommendera en mer innovativ policy design och instrument. Vi har regelbundet haft kontakter med övriga projektpartners i EU. Detta samarbete har avsevärt förbättrat resultaten.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 17 mars 2020

Diarienummer 2016-01578

Statistik för sidan