Innovativa strategier för hållbara transporter
Diarienummer | |
Koordinator | Statens väg- och transportforskningsinstitut - VTI Transportekonomi, Stockholm |
Bidrag från Vinnova | 2 500 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2016 - februari 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Detta projekt utvecklar och utvärderar smarta lösningar för stadens transportproblem. Det har genererat kunskap som kan ligga till grund för utvecklig och innovation av policy design. Projektet mål har uppfyllts i fråga om samarbete med partner utomlands, vetenskapliga publiceringar och stort genererat intresse från avnämare och andra intressenter (i Sverige och på andra håll) och media. Att vår forskning och kompetens betraktas som relevant och trovärdig visas av våra kontakter med beslutsfattare på alla nivåer och offentliga myndigheter i detta projekt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har utformat, följa, analysera och utvärdera verkliga implementeringar av en rad innovativa verktyg, politiska åtgärder och strategier som syftar till att uppnå en hållbar, men effektivt transportsystem. Projektet har fokuserat på båda ´teknologi´ i den meningen att innovativa ICT-baserade politik är central; och på ´beteende´ . Projektet har samlat forskargrupper, lokala myndigheter och fallstudier från Amsterdam, Rotterdam, Stockholm, Göteborg och Wien. Detta projekt har genererat kunskap som kan ligga till grund för utvecklig och innovation av policy design.
Upplägg och genomförande
Vi har samarbetat med trafikverket för att utvärdera effekter av höjningen av trängselskatter i Stockholm. Vi har samarbetat med SLL (trafikförvaltningen) för att analysera data från kundnöjdhet. Vi har samarbetat med Stockholms stad angående effekter av miljözoner. Vi har använd resultaten för att rekommendera en mer innovativ policy design och instrument. Vi har regelbundet haft kontakter med övriga projektpartners i EU. Detta samarbete har avsevärt förbättrat resultaten.