Hållbarhetskommissionen Tema Offentlig Upphandling
Diarienummer | |
Koordinator | Gröna Städer Ideell Förening |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - november 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Hållbarhetskommissionen har, genom att följa ett konkret case i upphandlingsprocessen, undersökt vad som hindrar, alternativt underlättar, för kommuner att använda upphandling som instrument för mer hållbara lösningar. Tids- och kunskapsbrist är det vanligaste hindret, men också otydlig styrning och varierande intresse från den politika ledningen. Det behövs ett tydligare fokus på behovsanalys och leverantörsdialog i tidiga skeden, samt en större acceptans för funktionsupphandling för att uppmuntra till innovativa lösningar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vår studie visar att det finns ett behov av att tydligare lyfta den offentliga upphandlingens strategiska funktion. Det kräver mer fokus process och mindre fokus på skall-krav i ett förfrågningsunderlag.
Upplägg och genomförande
Fas 1 - identifiera lämpligt case att studera, komplettera kommissionen med relevanta sakkunniga aktörer och identifiera kommuner att intervjua. Fas 2 - inläsning om cirkulär ekonomi, upphandling och kläders miljöpåverkan Fas 3 - intervjustudie och analys Utmaningen har varit att avgränsa själva frågeställningen till ett hanterbart och allmänt tillämpbart case. Vi tycker att vi lyckades hitta ett område där det pågår utveckling på både internationell liksom nationell nivå och som dessutom är allmängiltigt.