Foraging Games: Utforska generativa AI-system för att tackla högdimensionella speldesignutrymmen
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs universitet - Göteborgs universitet Inst f Tillämpad IT |
Bidrag från Vinnova | 253 880 kronor |
Projektets löptid | oktober 2024 - september 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Internationell individrörlighet inom banbrytande teknik |
Ansökningsomgång | Stängt erbjudande - Internationell individrörlighet för banbrytande teknik 2024 |
Syfte och mål
Projektet kommer att fokusera på att utforska verktyg och tekniker för att lära ut beräkningstänkande och designtänkande genom AI-assisterad parametrisk speldesign på mobila enheter. Människor konsumerar ofta media på surfplattor och smartphones, men skapar inte ofta artefakter, delvis på grund av gränssnittet och det tråkiga. Detta projekt syftar till att övervinna det genom att använda en blandning av parametrisk design och AI-stöd, men att hålla människan i kontroll.
Förväntade effekter och resultat
Bygg en prototypapp där spel kan redigeras på enheten genom att ändra dessa parametrar. Förberedande arbete med att integrera AI-assistans. Pilotstudie för att utvärdera och sprida prototypen i klasser vid AU och GU, vilket även resulterade i konferensbidrag på viktiga platser. Arbetet kommer att ligga till grund för att ytterligare involvera andra europeiska och svenska partners i framtiden för att utöka forsknings- och industrilänkarna.
Planerat upplägg och genomförande
Som en del av projektet kommer Nelson att besöka GU cirka 3 till 4 gånger under minst en vecka vardera för att möjliggöra samlokaliserat och effektivt arbete. Under det första besöket 2024 kommer teamet att planera utvecklingen av en mobil designapp som utökar befintligt arbete. Under det återstående projektet kommer appen och den tillhörande forskningen att utvecklas och utvärderas vid AU och GU vilket leder till en spridning på konferenser och under workshops vid båda institutionerna.