Flyg- och informationssäkerhet i avionikplattformar med nästa generationens flerkärniga processorer
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 1 506 541 kronor |
Projektets löptid | december 2024 - maj 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Syfte och mål
Projektet är en fortsättning av doktorandstudier för en industridoktorand och är tänkt som avslutande del för att slutföra doktorsexamen. Det överliggande forskningsmålet är att komma ett steg närmare pålitliga datorinfrastrukturer som är säkra från både safety- och security-perspektiven. Användningen av COTS multicore hårdvara ger ökande variabilitet rörande tidsåtgång och strömförbrukning, men kan också påverka systemets sårbarhet.
Förväntade effekter och resultat
Projektet resulterar i två vetenskapliga publikationer som utvärderar identifierade sidokanaler för de tidigare valda RISC-V-baserade hårdvaruplattformarna och föreslår både mjukvaru- och hårdvarubaserade mitigeringar som möjliggör ett säkrare system (både safety och security). Publikationerna kommer ingå i doktorsavhandlingen. Ett annat förväntat resultat är en utvärdering av de krav som identifieras under projektet genom att tillämpa dem på ett av Saabs egenutvecklade RTOS.
Planerat upplägg och genomförande
En projektledare från Saab leder projektet med Linköpings universitet (LiU) och Kungliga tekniska högskolan (KTH) som forskningsledare. En industridoktorand genomför merparten av forskningen med stöd av personer från LiU och KTH, Saab deltar med industriexpertis inom relevanta områden. Projektet är indelat i flera arbetspaket där systemkrav identifieras, sidokanaler och motåtgärder utvärderas och sammanfattas i vetenskapliga publikationer. Leverablerna används som grund för doktorsavhandlingen.