Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

ECSEL 2018 IA VIZTA Veoneer

Diarienummer
Koordinator Veoneer Sweden AB
Bidrag från Vinnova 1 665 466 kronor
Projektets löptid maj 2019 - oktober 2022
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet syftar till att utveckla sensorteknik för 3D mätning som behövs för säkra och självkörande fordon, säkerhet och skydd i samhället, smarta byggnader, mobil robotik för smarta städer och ’industry 4.0’. Relevant för Veoneer är säkrare trafik och högre produktivitet i samhället genom ökad tillgången till hållbara, säkra och tillgängliga transporter för alla i samhället, där självkörande fordon bedöms särskilt kunna gynna personer som idag har svår att ta sig runt p.g.a. tex. funktionsnedsättningar.

Resultat och förväntade effekter

Utvecklade Lidarsystem hade målen tillförlitlighet, hantera höga yttre ljusnivåer, och klara tillverkning i stora volymer till låg kostnad. En design där de enda rörelserna är hos MEMS-komponenter valdes. Våglängden 1550 nm medger ökad utgående lasereffekt, vilket ökar räckvidden. Högre lasereffekt ska kunna produceras mer ekonomiskt än idag och medför ökad lokal uppvärmning av MEMS spegel. Hög brusnivån i utvecklad detektor begränsar i dag systemets räckvidd. En bättre detektor bedöms bli tillgänglig på marknaden, varför avsedd räckvidd bedöms nåbar efter projektslut.

Upplägg och genomförande

Miljarder dollar har investerats på olika LIDAR-koncept för fordon. Dessa investeringar återspeglar inte nivån på nuvarande efterfrågan, utan på antagandet att framtida automatiserade fordon kommer att kräva kapabla och kostnadseffektiva LIDAR system. VIZTA projektet försöker främja en livskraftig LIDAR-enhet med europeiska komponenter. Den nuvarande "chipbristen" har visat vilka förödande effekter ett beroende av komponenter från andra regioner i världen kan resultera i. Ett europeiskt alternativ är mycket önskvärt och i linje med EU:s mål om teknisk suveränitet.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 december 2022

Diarienummer 2019-02083

Statistik för sidan