Digital stödstruktur för skolutveckling inom lärande för hållbar utveckling
Diarienummer | |
Koordinator | MALMÖ KOMMUN - Gymnasie och vuxenutbildningsförvaltningen |
Bidrag från Vinnova | 291 592 kronor |
Projektets löptid | oktober 2014 - februari 2015 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Syfte och mål har uppfyllts: - att undersöka förutsättningarna för att skapa en långsiktigt hållbar innovativ testmiljö för utveckling av en digital stödstruktur för skolutveckling, i anknytning till Malmö latinskolas pedogiska testmiljö inom ramen för projektet Modellskolan för lärande för hållbar utveckling. Malmö latin och initialt två andra gymnasieskolor i Malmö kommer att inkluderas i testmiljön. - att bidra till att utveckla arbetssätt och digitala verktyg som stödjer processer för kollegialt lärande, utveckling och utvärdering av innovativa pedagogiska metoder.
Resultat och förväntade effekter
Utfall - resultat: 1) Precisering av: - Mål och effekter: mer fokus på effekter för testmiljön såsom att utveckla en innovationsstrategi för hållbar utveckling och en affärsmodell. - Användarna: lärarna är de primära användarna, visat i tre olika lärar-personas. - Processer: fokus på pedagogisk utveckling som samskapande designprocesser. 2) Koncept för digital struktur med lösningar finns - fokus på kunskapsdelning och uppfyllelse av läroplansmål. 3) Samarbetspartners har identifierats: Nya parter är klustret Media Evolution och innovationsstudion Unsworn Industries.
Upplägg och genomförande
Planeringsprojektet genomfördes utifrån en processmodell för innovation: fokusera - uppleva - lär av andra - skapa - insistera. Mest arbete har har lagts i faserna: - uppleva: Användarstudier - intervjuer och fokusgrupper med lärare och elever och utvärdering av det digitala stödet som utvecklats hittills. -skapa: att utveckla och testa idéer i en pilot: en taktilt-digital stödstruktur för pedagogisk planering. - insistera: Planera testmiljön - fokus på ett lärande kring vad en testmiljö kan vara