Big Automotive Data Analytics (BADA) huvudstudie fas 1
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Volvo Personvagnar AB |
Bidrag från Vinnova | 15 000 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2015 - juni 2018 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2015-00677.pdf (pdf, 459 kB) |
Syfte och mål
Branschöverskridande samverkan mellan industri och forskningsinstitut, men också mellan informations- och kommunikationsteknik (IKT)-aktörer, domän-aktörer, dataforskare, dataloger och beräkningsingenjörer. 1)Samarbete mellan parterna AB Volvo, Scania, Volvo Cars, Trafikveket och RISE för att gemensamt kunna visa ett fall där fordon från olika tillverkare pratar med varandra och utbyter information avseende aktiverad varningsblinkers. Dessa meddelande fångas även upp av RISE för sammanställning och analys.
Resultat och förväntade effekter
I arbetet med användarfallet ´Hazard Warning´ tog BADA fram en plattform för analys av strömmande data baserad på Apache Kafka och demonstrade även hur använding av varningsblinkers kan klasssificeras i realtid. (se också http://bada.sics.se/?page_id=168) I arbetet med användarfallen demonstrerades hur state-of-the-art algoritmer kan användas på projektets prototyp-problem (e.g. Exploration av olycksdata, köslutsdetektering) på den data som tillgängliggjordes. (Se också http://bada.sics.se/?page_id=178 och http://bada.sics.se/?page_id=41
Upplägg och genomförande
BADA använda HopsWorks miljö där BADA data utforskades i Spark och kördes på SICS ICE Datacenter. En tutorial finns tillgänglig på www.sics.se/~ahmad/traffic-flow-analysis.html för att köra dessa algoritmer. BADA analysplattform (Spark, HopsWorks) användes i Hazard Warnings samt i en trafikflödesanalys-demonstrator www.sics.se/~ahmad/traffic-flow-analysis.html ).BADAs analysplattform (Spark, HopsWorks) användes i Hazard Warnings användarfallet samt i en trafikflödesanalys-demonstrator (https://www.sics.se/~ahmad/traffic-flow-analysis.html).