Aerodynamisk påverkan av flygkropp på motorprestanda
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Institutionen för industri och materialvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 922 204 kronor |
Projektets löptid | september 2017 - juli 2019 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet visade upp ett väl fungerande samarbete mellan Chalmers, ITA, and Embraer och GKN. Samarbetet var bådå på akademiska sidan och på industri sidan. På den akademiska sidan skapade projektet möjligheten för Brasilianska doktoranden för att komma till Chalmers och utveckla sina kunskaper. Nya metoder för BLI propeller koncept implementerades, och validerades i tre olika konfigurationer.
Resultat och förväntade effekter
Utfallet är en utökad samarbete mellan Sverige och Brasilien. Embraer och GKN aldrig samarbetade i samma projektet för och mycket kunskap var utbytt. Efter projektet ansökte en doktorand från ITA för att kunna komma till Chalmers och utveckla sin kunskap under Chalmers ledning under ett år. Ansökningen är pågående. En ny projekt på en större skala planeras att införa också, men en bi-finansiering från Sverige och Brasilien.
Upplägg och genomförande
Skilnnader mellan dem olika finasiering part - Vinnova och Finep, satte samt skillnader i kulturen mellan dem 2 länder satte lite broms i starten av projektet. Men efter att ha förstå hur systemet fungerar i Brasilien var samarbetet felfritt. Industi position för akademin i Sverige och i Brasilien är också annorlunda, där industrin i Brasilien finansierar akademin, vilket sätter dem mer åt kund sidan, istället för en samarbetspartner.