Your browser doesn't support javascript. This means that the content or functionality of our website will be limited or unavailable. If you need more information about Vinnova, please contact us.

Skills supply

The ability to face the future with the right skills is the biggest and most important challenge in working life and a strategic issue for all organizations. Skills supply is crucial for restructuring and maintaining Sweden's role as an internationally competitive, sustainable and equal society.

This web page has been machine translated. If there are any uncertainties, please refer to the Swedish text.

It is a complex area that connects several policy areas and assignments divided into municipalities, regions and national authorities as well as the private and non-profit sector. In the area, Vinnova has two main roles, primarily linked to higher education, research and excellence.

  • Vinnova has a process and knowledge support function where, based on government assignment, various collaboration groups, networks and via knowledge base, we try to inspire and develop collaborations between actors to influence the area's focus.
  • Vinnova also offers research and innovation grants to inspire, stimulate and support innovative and innovative project that in various ways have the potential to find new ways to competence supply, competence reinforcement and matching.

funding within the area

Learn more about skills supply

Report

Sverige har historiskt sett varit framgångsrika och internationellt erkända inom området vuxnas lärande. Men idag finns det alltmer förväntningar på att vuxnas lärande ska ske löpande, inom olika områden, och under hela livet. Dagens system är inte utformat för att stödja detta i den utsträckning som skulle behövas. I rapporten föreslås en infrastruktur med olika komponenter som behöver fungera tillsammans som ett stödjande system. För att stärka systemet behövs bland annat fortsatt fokus på att underlätta möjligheter för individer och organisationer att orientera sig i utbildningsutbudet och på validering av kunskaper. Livslångt lärande har också en central roll i de globala målen för hållbar utveckling, och en kraftsamling och förnyelse av ett system för livslångt lärande bör ske med hållbar utveckling av framtidens samhälle som ledstjärna. För att stödja ett livslångt lärande behövs ett separat fokus på just vuxnas livslånga lärande, skilt från barn- och ungdomsskolan. Samverkan behövs tvärs över politikområden och hållbarhetsperspektiven behöver integreras i direktiv till utredningar, regleringsbrev och i analyser och prognoser. Rapporten är ett resultat av det analysarbete som Vinnova genomför i syfte att bistå regeringens samverkansprogram i deras arbete och bygger på ett underlag som presenterades för samverkansprogrammet för Kompetensförsörjning och livslångt lärande 2020.

Questions?

If you want to know more about what is happening in the area, or contribute, contact

Anna-Carin Ramsten

Area leader

+46 8 473 30 78

Last updated 18 March 2022

Page statistics